אנו יודעים ש"איטר יד ימינו" הכוונה לשמאלי, אבל מה שמשמעות המילה "איטר"? אילן חיים פור בטורו "פניני עברית".
מי הוכתר כפרשן הטוב ביותר לתנ"ך? יש פרשנים שראו את התנ"ך מבעד לעדשת הדור בו חיו, ויש שהרחיקו לראות מבעד לראי הדורות. יש שפירשו את לשון הכתוב בדרך הפשט והרמז, ויש בדרך הדרש והסוד. אולם בטרם נשאל מי הפרשן הדייקן והמקורי מבין הפרשנים, הבה ניתן לכתוב לפרש את עצמו ולבאר את צפונותיו. לעיתים מילה או ביטוי הובאו בכתוב באופן סתום, אך במובאה אחרת, המילה מובנת היטב בהקשר למשפט.
כדוגמא לדבר, הובא בכתוב שאהוד בן גרא היה אטר יד: "אֵהוּד בֶּן-גֵּרָא בֶּן-הַיְמִינִי, אִישׁ אִטֵּר יַד-יְמִינוֹ" (שופטים ג, טו). כוונת הכתוב לומר שאהוד שהיה משבט בנימין היה שמאלי. מסתבר שהתכונה הזו היתה אופיינית לשבט בנימין, שבשמו צפונה המילה 'ימין', כפי שמעיד על כך הכתוב: "וַיִּתְפָּקְדוּ בְנֵי בִנְיָמִן … מִכֹּל הָעָם הַזֶּה, שְׁבַע מֵאוֹת אִישׁ בָּחוּר, אִטֵּר, יַד-יְמִינוֹ" (שם כ, טו-טז).
בתפילתו להצלה מאפיקי הנגב ומשטפונות המדבר הגועשים, אמר דוד: "הַצִּילֵנִי מִטִּיט, וְאַל אֶטְבָּעָה. אִנָּצְלָה מִשֹּׂנְאַי וּמִמַּעֲמַקֵּי מָיִם. אַל תִּשְׁטְפֵנִי שִׁבֹּלֶת מַיִם וְאַל תִּבְלָעֵנִי מְצוּלָה, וְאַל תֶּאְטַר עָלַי בְּאֵר פִּיהָ" (תהילים סט, טו-טז). מלבד שונאיו של דוד שסבבוהו כעדת דבורים וביקשו את נפשו, מוצא דוד את עצמו בסכנת חיים במדבר. שטפונות המדבר סוחפים ועמוקים, ואם לא די בכך, הרי גם האדמה שמבקש דוד להניח כף רגלו עליה, אינה אלא אדמת טיט בולענית. מכל מקום, מתפילתו למדנו את משמעות המילה 'תֶּאְטַר', שמשמעה תסגור.
למדנו אפוא, שאטר יד ימינו הוא למעשה סגור יד. ידו הימנית אינה היד הדומיננטית והפעילה, ובכך משתמע שהוא שמאלי.
20/07/2020 at 10:10 am
יש פירוש נוסף והוא קשור יד ימינו. ידו הימנית קשורה כדי שיתרגל להשתמש גם ביד שמאלו.
ישראלי = מי שמזרע ישראל אבינו (מאבא ואמא ישראלים) ללא תלות במקום הלידה, המגורים וסוג האזרחות.
יהודי = מי שמצאצאי אנשי מלכות יהודה, לרבות מי שגיורו נעשה במסגרת או על ידי נציגי מלכות יהודה והוא משתייך למלכות יהודה.
רוב עם ישראל (מלכות ישראל) אינם יהודים. הם ישראלים. בני ישראל.
ציוני = מי שמייחל לשובה של השכינה לציון. ציון = מקום השכינה בהר ציון בירושלים.