פרק הבכורה של ההֶסכּת "קולולושה": העברית תגלה לכם אם משקרים לכם / עם ד"ר רקפת דילמון

בפעם הראשונה בעולם – הסכת (פודקאסט) שעוסק בענייני עברית ולשון. בפרק הראשון ראיינתי את ד"ר רקפת דילמון בנושא "מכונת האמת של השפה – כיצד אפשר לדעת אם אדם דובר אמת או שקר רק לפי העברית שלו".

פרשת זדורוב, פרשת או-ג'יי סימפסון ואפילו הפרשיות כעת עם ראש הממשלה – בכל פעם שעולה השאלה מי משקר ומי דובר אמת, עולה בי החלום להיות בעל כוח-על שבעזרתו אני יודע את התשובה.

נכון, יש גלאי שקר (פוליגרף) ויש שפת גוף ויש עוד כלים לבדוק אם מישהו דובר אמת או שקר, אבל כל אלה כלים בעייתיים ולכן גם אינם קבילים בבית המשפט.

ד"ר רקפת דילמון (מרצה ללשון העברית באונ' בר אילן, וראש החוג [בשבתון] במכללת תלפיות בחולון) המציאה כלי מדעי שיגלה לפי העברית והשפה של הדובר אם הוא דובר אמת או שקר, וכתבה על כך דוקטורט. בהסכת היא מספרת על ששת המדדים המבחינים ביותר בין אמת לשקר מתוך 17 המדדים שמצאה. בשיחה עימה גם ביררתי האם המשטרה אימצה את הכלי המיוחד שלה, והאם בעקבות המחקר שלה היא יודעת לשקר טוב יותר. בהסכת אנחנו גם מפעילים אתכם המאזינים: אתם תשמעו הקלטה של עדות ותתבקשו לבחון את עצמכם אם העדות אמיתית או שקרית (התשובה בסוף התוכנית, לא לפני שעשיתי פָדיחות לעצמי), וכמובן יש גם הסבר מדוע שם ההסכת הוא "קולולושה".

להרחבה על הנושא: המצאה או מציאות – השוואה בין סיפור שקר לסיפור קורות חיים / ד"ר רקפת דילמון, בלשנות עברית 59.

הצטרפו אלינו לפייסבוק של ההסכת "קולולושה", שם תוכלו להעיר על התוכנית, לשאול, להגיב, ולדבר על כל מה שמעניין אתכם בעברית.

ההסכת הוקלט באולפן מטח.

להאזנה ב-itune לחצו כאן. להאזנה ב-Podcast Addict לחצו כאן.

הינה ההסכת גם ביו-טיוב:

ולחובבי soundcloud:

 

רוצים להתעדכן כשההסכת הבא יעלה? רוצים לקבל עדון כשעולה רשומה חדשה לאתר? לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"

7 תגובות בנושא “פרק הבכורה של ההֶסכּת "קולולושה": העברית תגלה לכם אם משקרים לכם / עם ד"ר רקפת דילמון

הוסיפו את שלכם

  1. נהניתי מאוד ! אני מורה לעברית בתיכון בניו ג׳רסי.
    אחת היחידות שלי היא על ״אמת ושקר״. ההסכת מתאים לי ביותר. אני רק צריכה לחשוב איך להאט קצת את קצב הדיבור , ואולי לא…. שיתרגלו לקצב !
    תודה רבה ובהצלחה !!

    1. אני שמח שנהנית, ואני שמח עוד יותר שתשתמשי בהסכת לתלמידים.
      אגב, את מכירה את תוכניות הלימוד של עברית כשפה שנייה? (בשביל העברית, למשל)

    2. רק רציתי לומר בנוגע לקצב (ואולי את כבר יודעת את זה) יש אפשרות לשמוע את הסרטון ביוטיוב בקצב איטי יותר: כשלוחצים על גלגל השיניים שבפינה הימנית התחתונה בסרטון, אפשר לבחור speed. ממה שאני בדקתי, נראה שהקצב של 0.75 הוא הכי נוח לשמיעה, אבל מוזמנת לבדוק מה מתאים לך.

  2. שלום ירעם, (אגב, יש לך שם מדהים !)
    בוודאי שאני מכירה את ״בשביל העברית״….. זאת התכנית שאנחנו מלמדים אצלנו, הייתי מחלוצי התכנית !

    1. יפה יפה. מפתחים את התוכנית אצלנו במטח.
      ובעניין השם שלי – כל הזכויות שמורות לאבא שלי.

  3. נושא מעניין מאוד, ובכל זאת אם יורשה לי הסתייגות מהדוגמה שהובאה בסיפור על המסתערבים. קשה היה לשפוט את הסיפור כשהוא מנותק מהקשרו, כלומר לא ברור למי הם סיפרו אותו, לא ברור עד כמה המידע על ההפגנה היה אמור להיות חסוי ולא מצאתי שום בעיה במעבר לגוף שלישי כשסיפרו על החקירות ועל המפקדים ששחררו אותם. אחרי הכול, כשמדברים על אחרים צריך לנקוט גוף שלישי. אני גם לא מתפלאת שגורמים במשטרה לא ששו להשתמש במידע הזה כשיטה כי הוא שכלתני מדי. חוקר בעל ניסיון לא צריך סטטיסטיקות כדי לשער שהחשוד משקר. הניסיון שלו הוא עצמו "סטטיסטיקה" שאין לה תחליף עם קישורים למאגרי מידע וזיכרון במוח הרבה יותר רחבים ויעילים.
    בכל אופן, יישר כוח לחוקרת ותודה, וירעם – מצפים (גוף שלישי מנומס) להסכת הבא.

    1. תודה על דברייך.
      ההסכת הבא הולקט היום ממש. אני מקווה שהוא יעלה בקרוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: