מפורסמים נרתמים לרומם את קרנהּ של השפה העברית בקרב התלמידים

עדי הימלבלוי, עינב גלילי, ישי לוי, טל ברמן, אלי אילדיס, יוסי גיספן, עמי מנדלמן, גלילה רון פדר-עמית, אורן וייגנפלד, מיכל אנסקי – אלה הם עשרת הידוענים והמפורסמים שהתגייסו לתוכנית "עבודת כוכבים" מבית מטח. מטרת התוכנית להוציא את מקצוע "לשון" מספרי הלימוד ולהנגיש אותו לתלמידים בדרך מקורית. בריאיון אישי המפורסמים מדברים על עבודתם, איש איש בתחומו, ועל השפה העברית שבתחום עיסוקם.

לפניכם תקציר על כל אחד מ-10 הסרטונים בתוכנית "עבודת כוכבים", וכן הסרטון עצמו (לפעילויות לכל אחד מהסרטונים לחצו כאן):

עדי הימלבלוי (תחום משחק)

עדי הימלבלוי מדברת רוסית ואינה מבינה מילה, וגם:

  • מה אינו זוהר בעולם הזוהר
  • איך "בשמינייה" היא דיברה רוסית אע"פ שלא ידעה מילה
  • מה הופך שחקן לשחקן טוב
  • מה הייתה המשימה שלה כשהנחתה ב"ערוץ הילדים"
  • מתי החברים שלה צוחקים עליה, ומה המסר שלה לבני הנוער

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על ההבדל בשפה של דמות מלומדת לעומת דמות "מהרחוב"
  • על הנחלת ערכים בערוץ הילדים (כולל דיבור בעברית תקינה)
  • על האהבה שלה לעברית כולל השימוש בצורה "עִזבי" ולא "עַזבי"
  • על שמפריע לה שלא מקפידים על זכר-נקבה במספרים
  • על כמה שנעים לה לדבר נכון

מיכל אנסקי (תחום טלוויזיה)

האם מיכל אנסקי אוכלת ג'אנק פוד? וגם:

  • איך ב"מאסטר שף" מצליחים לתאר טעם לצופים בבית,
  • למה כשהיא בחו"ל היא מרגישה שמשהו בה הולך לאיבוד,
  • ומה הדבר שהיא הכי אוהבת בעולם (רמז: לא אוכל)

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על האהבה הגדולה ביותר שלה – המילים, ועל על העברית ככלי החשוב ביותר שלה
  • על איך במאסטר שף מתארים טעם במילים ולכן יש חשיבות למנעד רחב של מילים, מילים מעצימות (סופרלטיבים) ומילות תואר ודרכים מתוחכמות להעביר ביקורת מבלי להעליב או להתחנף
  • על שכשהיא עובדת בחו"ל משהו בה הולך לאיבוד כי הכוח שלה בעברית
  • על דעתה על העברית בעידן הדיגיטלי – כיף להשתמש בקיצורים אבל רק במסגרת של הרשתות החברתיות ולא בשיחה מחוץ לעולם הזה

טל ברמן (תחום רדיו)

למה טל ברמן חושב שהרשתות החברתיות הן לא פחות מאסון? וגם:

  • מהו שדרן רדיו טוב
  • האם טל מדבר עם חבריו באותה השפה שהוא מדבר ברדיו
  • מה הוא אוהב כבר מגיל צעיר
  • מה הוא אינו מצליח להבין בכל הקשור לבני נוער
  • ומה לא כדאי לבני הנוער להיות

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על כך שמגיל צעיר מאוד הוא אוהב עברית ואוהב להתנסח היטב
  • על שכמו שאנשים אינם אוהבים שירים לא טובים ברדיו כך גם הם אינם אוהבים לשמוע עברית לא טובה ברדיו
  • על השפה בעידן הדיגטלי שלדעתו היא אסון כי היא מביאה לעלגות ולהידלדלות של השפה, כמו "נראלי" במילה אחת וכמו "אני יעבור" במקום "אני אעבור".
  • על כך שמי שמשתמש בשפה דלה "יוצא" לא טוב

אלי אילדיס (תחום ספורט והגשה)

מה מתסכל את אלי אילדיס אחרי השידור? וגם:
  • מה הופך מגיש טלוויזיה למגיש טוב
  • מה קורה כשהטקסט שעליו להקריא כתוב בטעות בג'יבריש
  • מה מרגש אותו
  • ומה אסור שיקרה בעולם הספורט

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על ההתלבטות אם לומר "מכבי חיפה" (במלעיל) או "חיפה" (במלרע)?
  • על התסכול שלו לאחר שיש לו שגיאה בשידור
  • על הבעיה שאם מגיש ידבר בשגיאות אנשים יחשבו שזה מה שנכון
  • על שחשוב ומרתק ללמוד את השפה ולהבין מה עומד מאחורי המילים ולהכיר גלגולי מילים
  • על העברית כתרבות
  • על העברית כשפה עשירה שגורמת לתקשורת טובה יותר בין אנשים

עינב גלילי (תחום הומור וסאטירה)

    • מהו סוד ההישרדות של עינב גלילי? וגם:
    • האם עינב הייתה ליצן הכיתה, מה סוד הכוח שלה
    • מה ההבדל בינה ובין אורנה בנאי
    • מדוע היא שונאת להצטלם בתמונות סטילס
    • מה ההבדל בין קומיקאי "בסדר" ובין קומיקאי מעולה
    • מדוע לעולם היא לא תרד מהארץ, ובמה אפשר לעשות שימוש נבזי וערמומי

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על הכוח שלה לנסח דביםר בצורה מדויקת ולכן זה מנגנון הישרדות אצלה
  • על שהיא יכולה לחפש שעות ניסוח מדויק (וזו הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית מהעולם הפסיכיאטרי :-))
  • על שהיא אינה שחקנית ולכן היא שמה דגש רב על המילים והדיוק, ופחות על הביצוע
  • על שהכתיבה היא החלק הקשה ולא הצגת התכנים ב"גב האומה"
  • על שלא הייתה חיה בחו"ל כי אינה יכולה לחיות בלי עברית
  • על שֶדַלוּת של מילים קשה לה
  • על שקשה לה כשמצלמים אותה בסטילס כי בכך לקחו לה את הנשק היחיד – השפה
  • על ילדותה כשהייתה משאירה פתקים להורים "אני ילך לחבר" והיו מתקנים לה ל"אני אלך" (טרחני אבל עובד, לדבריה)
  • על כך שהשפה גורמת לשפיטה של אנשים – יש אנשים "זוועות" אבל מדברים יפה, ויש להפך: יש אנשים נפלאים ואבל עלגים. ואעפ"כ השפה היא כלי בדייטים ובריאיון עבודה ויש לה חשיבות

עמי מנדלמן (תחום דיבוב)

  • מי האיש מאחורי הקול של וויז, פומבה ומר קראב? וגם:
  • את מי הוא אוהב יותר – את טימון או פומבה
  • מה הוא עשה בזמן ההקלטות לוויז
  • מדוע הוא מגדיר את עצמו "זיקית"
  • ומה פירוש המילה "אלעקרבאחוש"

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על הפער בין התקן בעברית ובין השפה המדוברת בדיבוב
  • על השאלת הבידור לעומת החינוך: כיצד לדבב דמות של פושע – "חמש קילו" או "חמישה קילו"?
  • על חשיבות חיתוך הדיבור (הדיקצייה) בדיבוב

יוסי גיספן (תחום כתיבת שירים ופזמונים)

יוסי גיספן מספר על השירים שכתב לשרית חדד ולאייל גולן, וגם:

  • מה הופך שיר לשיר מצליח
  • מה השיר שהכי מרגש את אותו
  • מה הסיפור האמיתי מאחורי השיר "שמע ישראל" ו"לראות את הכאב"
  • מניין הוא דלה את המונח "אתה תותח"
  • מה היתרון שלו בתור בן לעולים מתימן
  • מה השיטה שלו בכתיבת שירים
  • ועל מה חשוב לו שהנוער יישמר וישמור

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על שהוא שואב מתוך הסלנג מחמאה כמו "אתה תותח", אבל הוא משתדל להימנע ממונחים לועזיים בשיריו
  • על ההיכרות הקרובה שלו עם העברית דרך הסבא שלו שנולד בתימן ודרך התפילה והמקורות היהודיים
  • על שמי שמדבר נכון משפיע על הסביבה
  • על שהוא כותב שיר בטלאים ומדלג שורות כי הוא דיסלקט
  • על שחשוב לשמור על העברית וָלא היא תלך לאיבוד

גלילה רון-פדר-עמית (תחום ספרות)

למה ראתה גלילה רון-פדר-עמית שלדים ברכבת? וגם:

  • למה היא המציאה לעצמה חיים אחרים
  • מה היא הייתה משנה בכתיבה שלה
  • מניין היא דולה רעיונות לספריה
  • מה דעתך על "המוזה"
  • למה היא צחקה בבחינת הבגרות בלשון
  • ואיזה טיפ היא נותנת לבני נוער ולסופרים חדשים

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על שהייתה מהסופרים הראשונים שכתבו בלשון הגיבור, ואילו הייתה כותבת היום הייתה מנסחת מחדש לפי העברית של היום
  • על שכתיבת ספר היא עבודה קשה ולא עניין של מוזה
  • על מהי שפת אם בשבילה
  • על שכשהייתה קטנה תיקנו אותה כל הזמן ולכן הצליחה מאוד בבגרות בלשון
  • על הרגישות שפיתחו הנכדים שלה לשפה העברית

אורן וייגנפלד (תחום חדשות)

מי מעצבנת את אורן וייגנפלד? וגם:

  • מדוע המורים של אורן אינם מאמינים שדווקא הוא מגיש חדשות
  • מה הופך מגיש למגיש טוב
  • מיהו החבר הכי טוב של מגיש החדשות
  • ומה הטיפ שלו לבני נוער

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על שהפרעות הקשב שיש לו ועל שלא היה תלמיד טוב ולכן המורים שלו מופתעים שדווקא הוא מגיש חדשות
  • על שהצופים יוצאים מנקודת הנחה שהמגיש מדבר נכון כשם שהידיעה שהוא מוסר צריכה להיות נכונה
  • על שהעברית מעצבנת לפעמים כי חסרות בה מילים
  • על שלפני השידור הוא עובר מראש על כל החומרים – חלק הוא כותב בעצמו וחלק הצוות שלו
  • על שאם יש שגיאות בשידור חי יועצת הלשון מתקנת אותו לאחר השידור והוא מפנים את הדברים בהמשך

ישי לוי (תחום שירה)

על מה ישי לוי מתעקש כשהוא בוחר שירים? וגם:

  • מה הופך זמר לזמר טוב
  • מתי התאהב ישי במוזיקה
  • מדוע הוא אינו לומד את השיר לפני ההקלטה באולפן
  • מה דעתו על העברית של בני הנוער
  • מה צמד המילים שהכי מאפיין אותו
  • ומה המסר שלו בשיר "את"

נושאי "עברית" שעולים בסרטון:

  • על שהוא מתעקש שהטקסט בשיריו לא יהיה נמוך ולא יהיה סלנג
  • על שהנוער מסרס את השפה העברית
  • על שירתו בחי"ת ועי"ן לועיים/גרוניים
  • על כך שצריך לשמור על העברית כי היא שפה מדהימה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: