למה הכמרים נקראים כך, וגם מה הסיפור של המילה מכמורת. עוד טור מאת אילן חיים פור.

בעבר הקדום, ובמידה מסויימת אף היום בארצות המזרח, ייחסו העמים הפאגניים כוחות אלוהיים לכוחות הטבע השונים. ריבוי אמונות אלו נקראו בשם פוליתאיזם, פולי = הרבה, תאוס = אל. תואר הגנאי: 'פאגני', מקורו ביושבי הכפרים שלא קבלו על עצמם את האמונה הנוצרית, זאת לעומת הרומאים בזמן הקיסר קונסנטינוס שקבלו על עצמם את הדת הנוצרית ושכנו בערים הגדולות. כהני הדתות הללו נקראו כמרים שהוזכרו גם במקרא, למשל: "וְהִשְׁבִּ֣ית אֶת־הַכְּמָרִ֗ים אֲשֶׁ֤ר נָֽתְנוּ֙ מַלְכֵ֣י יְהוּדָ֔ה וַיְקַטֵּ֤ר בַּבָּמוֹת֙ בְּעָרֵ֣י יְהוּדָ֔ה וּמְסִבֵּ֖י יְרוּשָׁלִָ֑ם וְאֶת־הַֽמְקַטְּרִ֣ים לַבַּ֗עַל לַשֶּׁ֤מֶשׁ וְלַיָּרֵ֙חַ֙ וְלַמַּזָּל֔וֹת וּלְכֹ֖ל צְבָ֥א הַשָּׁמָֽיִם" (מל"ב כג, ה). השורש כמ"ר נמצא בכתוב, כגון: "וַיְמַהֵ֣ר יוֹסֵ֗ף כִּֽי־נִכְמְר֤וּ רַחֲמָיו֙ אֶל־אָחִ֔יו וַיְבַקֵּ֖שׁ לִבְכּ֑וֹת" (בראשית מג, ל). יש מפרשים את המילה נכמרו בהוראה של נתחממו (רש"י). הבכי שביקש יוסף לבכות היו כמים קרים המכבים את גחלי הלב (פסיקתא זוטרתא).

מילה נוספת המבטאת חמימות היא השחין, כלומר חולי המביא לידי חום. כך גם שנה שהמשקעים בה מועטים, וברוב ימות הגשמים במקום מטר שלא ניתך ארצה – יקדה החמה, נקראת שנה שחונה.

מאידך גיסא, יש האומרים שנכמרו משמעו השחירו, למשל: "עוֹרֵ֙נוּ֙ כְּתַנּ֣וּר נִכְמָ֔רוּ" (איכה ה, י), ומאחר שהכמרים לובשים שחורים, הם נקראו בשם כמרים (רד"ק). לעומתם יש הסבורים שהכמרים נקראו בשם זה משום שהיו עובדים לשמש ופניהם השחירו מאור השמש (מלבי"ם). כך ניתן לבאר את הכתוב: בָּנַ֜יִךְ עֻלְּפ֥וּ שָׁכְב֛וּ בְּרֹ֥אשׁ כָּל־חוּצ֖וֹת כְּת֣וֹא מִכְמָ֑ר (ישעיהו נא, כ). התוא אינו אלא תאו בשיכול אותיות, כלומר שור בר שחור. חילוף אותיות מעין זה מצאנו בכתוב גם בין שׂלמה ושׂמלה וכשׂב וכבשׂ. יש האומרים שמכמר הוא רשת מלכודת, מלשון מכמורת, בה ניצוד התוא (רד"ק).

המילה מכמורת מופיעה בכתוב מספר פעמים, למשל: "כָּל־מַשְׁלִיכֵ֥י בַיְא֖וֹר חַכָּ֑ה וּפֹרְשֵׂ֥י מִכְמֹ֛רֶת" (ישעיהו יט, ח). משום כך, המושב מכמורת בעמק חפר בסמוך לים, נקרא בשם זה מאחר שמייסדי המושב היו דייגים. על יסוד מילה זו התחדשה בימינו המילה מכמונת משורש כמ"נ, כלומר מכשיר בשימוש המשטרה שנועד לזהות עברייני תנועה שנוסעים מעל המהירות המותרת.

ועתה קוראים יקרים, התוכלו לומר פשרם של מילים אלו: "נכמרו רחמי הכומר הפגאני במכמורת על התוא במכמר"?