מלקחיים – זכר או נקבה? יום ההולדת הזה או הזאת? אופניים חשמליים או חשמליות? סיכום כל הטעויות הרווחות בציבור בשאלת זכר או נקבה, כולל הסיבות וטיפים לזכור.
לא אחת אנשים אינם בטוחים אם מילה מסוימת מינה הדקדוקי הוא זכר או נקבה (ואם אתם תוהים מדוע יש מין דקדוקי לדברים חסרי רוח חיים – התשובה כאן).
איגדתי פה את הטעויות הרווחות בציבור, ובדר"כ גם הוספתי הסבר מדוע אנשים טועים, מדוע בפועל מין המילה זכר או נקבה, ולפעמים גם שילבתי טיפ כיצד אפשר לזכור את המין הנכון (בהרבה מהטיפים יש להעביר לצורת היחיד כי בה כמעט איש אינו טועה).
מעניין לציין שיש מילים שרק כשאומרים אותן ברבים אנשים טועים, כמו נעליים (כשאומרים נעל – בדר"כ משתמשים במין נקבה, כמו נעל יפָה, אבל כשאומרים בצורת הרבים נעליים לא מעט אנשים מתבלבלים ומשתמשים בזכר, כמו נעליים יפים).
עוד אציין שאין ברשימה פה מילים שהן גם זכר וגם נקבה כמו דיו וסכין.
שכחתי מילה נפוצה שמתבלבלים בה? עדכנוני ואוסיף או ציינו בתגוביות.
זכר
-
יום הולדת מוצלח
המילה הולדת נקבה ולכן אנשים רבים אומרים יום הולדת גדולה, אבל העיקר בצירוף הזה הוא היום ולא ההולדת, לכן זכר.
איך נזכור? כולנו אומרים ושרים "יום הולדת שמח" (ולא שמחה). -
אופַניים חשמליים
לא ברור למה מתבלבלים. אולי כי תחושה שרוב הזוגיים באים בנקבה (יש לכם הסבר משכנע יותר? הוסיפי נא בתגובות).
ביחיד יש אופן קדמי ויש אופן אחורי, ולכן קל לזכור שהמין הדקדוקי של אופניים הוא זכר.מתוך אתר אורבניקו
-
צומת סואן
-
מספריים חדים
למה רבים אומרים בנקבה? ראו הסיבה ב"אופניים".
אין דבר כזה מספר ימני או מספר שמאלי, כך שהפיכה ליחיד לא תעזור, אבל בכל זאת מספריים מזכיר מספר – והרי מספר הוא זכר. -
עט נובע
איני יודע למה רבים טועים ורואים בעט נקבה, אבל סימן לזכור העט זכר בצירוף "עט נובע" – כולנו אומרים כך, ונובע = זכר.
התמונה מכאן
-
משקפיים עגולים
נוסף על הסיבה שציינתי ב"אופניים" (ראו לעיל) אולי רבים שוגים כי המשקפיים על האוזניים וליד העיניים – כל אלה בנקבה.
איך נזכור שמשקפיים זכר? היחיד משקף (המשקף הימני, המשקף השמאלי), ולכן זכר. עוד סימן: "הנה בית לי קטן בו כיסא וגם שולחן, משקפיים עגולים לי בקצה החוטם". -
מכנסיים ארוכים
למה רבים אומרים בנקבה? ראו הסיבה ב"אופניים" (אם יש לכם הסבר – הוסיפו בתגובות).
איך נזכור שבזכר? יש מכנס ימני ויש מכנס שמאלי (כל "שרוול" של המכנסיים נקרא מכנס), ופה איש אינו טועה ואומר בנקבה.מתוך ניר גונטז': גונטז'
-
מגפיים יפים
יש קצת סלט במין הדקדוקי של פרטי הלבוש על הרגל – נעלים, מגפיים, גרביים, סנדלים (ראו להלן ולקמן).
איך נזכור את המין של המגפיים? ביחיד מגף. לכן זכר.התמונה מכאן
-
סנדלים יפים
למה רבים אומרים בנקבה? ראו הסיבה ב"אופניים".
ביחיד סנדל, לכן זכר.התמונה מכאן
-
מלקחיים חמים
למה רבים אומרים בנקבה? ראו הסיבה ב"אופניים".
אין לי סימן לתרום כיצד לזכור. אם למישהו יש רעיון – הגיבו ואוסיף.התמונה מכאן
-
בית כנסת חדש
כנסת נקבה ולכן יש אנשים שמתבלבלים. ואולם העיקר בצירוף בית כנסת הוא הבית = זכר. וראו לעיל יום הולדת. -
עגילים יפים
מעניין שבצורת היחיד לא טועה והכול אומרים עגיל יפֶה בזכר ולא יפָה בנקבה, אבל דווקא בצורת הרבים יש שאומרים עגילים יפות. איני יודע למה.
איך נזכור? לפי צורת היחיד עגיל שאיש אינו שוגה בה.התמונה מכאן
-
הרחם צונח
הסיבה פשוטה – רחם הוא דבר נשי מאוד.
אין לי לתרום סימן כיצד לזכור מדוע משהו נשי מאוד בא במין דקדוקי זכר.התצלום מכאן
-
מותניים צרים
למה רבים אומרים בנקבה? ראו הסיבה ב"אופניים" (יש לכם תאוריה אחרת? הוסיפו בתגובות).
איך נזכור? ביחיד מותן, ולכן זכר.
-
סוגריים מרובעים
למה רבים אומרים בנקבה? איני יודע. יש לכם הסבר? הוסיפו בתגובות.
איך נזכור? ביחיד סוגר, ולכן זכר.
נקבה
-
כיריים חשמליות
איני יודע מדוע יש האומרים בזכר.
איך נזכור שנקבה? צורת היחיד היא כירה ולכן נקבה.תצלום: אלקטרוגז
-
עדשים כתומות
סיומת הרבים -ים גרמה לגזירה לא נכונה של היחיד – עדש, מין דקדוקי זכר, בעוד הצורה התקנית היא עדשה – מין דקדוקי נקבה.
איך נזכור? תחשבו על הסיפור "הנסיכה על העדשה". -
כיכר העיר רחבה
המילה כיכר אינה מסומנת בנקבה – אין בה ה"א או תי"ו בסוף המילה.
איך נזכור שהיא נקבה? נזכור שבכל המשמעויות של המילה (רחבה, כיכר לחם ויחידת משקל) היא נקבה (ובחלק מהמשמעויות גם זכר וגם נקבה. אבל די לזכור תמיד נקבה). -
מחבת עמוקה
לכאורה השורש ח-ב-ת, כלומר התי"ו שורשית, והיה צריך להיות זכר, אבל בפועל המין הדקדוקי נקבה. מוזר שיש אנשים טועים פה כי הרבה אומרים צומת בזכר כי התי"ו נתפסת כנקבה ולא כחלק מהשורש.
התמונה מכאן
-
נעליים יפות
כאמור, יש אי-סדר בתחום הנעליים, סנדלים, מגפיים, גרביים. היחיד נעל, נשמע כמו זכר כי אין סימון של נקבה באמצעות ה"א בסוף המילה או תי"ו, ולכן אנשים מתבלבלים.
איך נזכור שנעליים נקבה? אין לי רעיון. ולכם?התמונה מכאן
-
חניכיים ורודות
איני יודע מדוע יש שטועים במין הדקדוקי (אולי הם חושבים על "חניך" – זכר), ואין לי מה לתרום כיצד לזכור. יש לכם רעיון? שתפו בתגובות.
התמונה מכאן
-
כרעיים יפות
היחיד הוא כרע, בלי סימן לנקבה כמו ה"א או תי"ו, ולכן אנשים חושבים שהמין הדקדוקי זכר.
האם יש סימן לזכור שכרעיים הנקבה? אין לי רעיון. אם יש לכם – כתבו בתגוביות. -
מטרופולין גדולה
האקדמיה קבעה שהשם מֶטְרוֹפּוֹלִין הוא נקבה יחידה, כגון 'מטרופולין גדולה'. ברבים: מטרופולינים (גדולות).
לא מרגישים שזה שם בנקבה כי אין סיומת נקבה ולכן רבים אומרים בזכר, וזכר רבים ולא יחיד כי הנו"ן הסופית נתפסת כחלופה למ"ם סופית (כמו: גירושין-גירושים, אירוסים-אירוסין). -
אח (קמין)
לא משתמשים הרבה במילה הזו במשמעות הזו, וגם האח במובן הביולוגי מבלבל, אבל המין הדקדוקי של אח במובן קמין הוא נקבה.
/
רוצים לדעת מתי עולה הרשומה הבאה? רוצים לקבל עדכון על ההסכת הבא?
לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"
31/05/2020 at 11:35 am
כתבה חשובה ומעניינת! לגבי כרעיים – כדי לחדד את הזיכרון הייתי מקשרת את הנקבה לתרנגולת בביטוי "על כרעי תרנגולת". דוגמה נוספת למילה שנוטים להתבלבל בה היא זפת (נקבה). משום מה בטמבוריות מוצאים "זפת קר" ולא זפת קרה…
31/05/2020 at 11:51 am
תודה. איך כרעי תרנגול עוזר לזכור?
ואת יכולה להוסיף את התצלום שצילמת: "זפת קר".
31/05/2020 at 10:49 pm
הביטוי "על כרעי תרנגולת" התגלגל ככל הנראה מ"רגלי תרנגולת", לפי הטור של אילון גלעד:
https://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/mehasafa/.premium-1.8805542
רגליים הן נקבה, וכך גם חלקיהן ברכיים ושוקיים. אולי הקישור הזה יכול לעזור לזכור.
בהמשך להודעה של הלל, להבנתי יש שמזהים את "מטבע" בנקבה בעקבות יידיש, שבה מילים מלשון הקודש שמסתיימות ב-ע מזוהות כממין נקבה.
31/05/2020 at 3:37 pm
נראה שהכוונה היתה שהביטוי הוא ״על כרעי תרנגולת״ ולכן עוזר לזכור שמדובר ברבים בלשון נקבה
31/05/2020 at 1:09 pm
מצ"ב רשימה של מילים זכריות שנמצאות איתי בכתובים:
צורות יחיד
אות [רק במשמע 'סימן' ו'נס'], גרב (שחור), צומת (מסוכן), עט, מותן, רֶחֶם, גף, שָֹדה (רבים: שדות), שְׁווא, צֵירֵי/צֵירֶה, אי-צדק [לתחילית אין מין, ולכן הסומך קובע את מין הצירוף], חוסר הבנה [למילה "חוסר" יש מין דקדוקי, ולכן כרגיל בסמיכות – הנסמך קובע את מין הצירוף.]
צורות רבים
גרביים (שחורים), גפיים [עליונים], משקפיים, אופַניים, מכנסיים, תחתונים, מגפיים, מותניים, סוגריים [מרובעים], צמתים, קורות חיים [מפורטים]
מילים נקביות
צורות יחיד
בוהן, שוֹק, יָרֵךְ (בסמיכות: יֶרֶך-), כּוֹס (לשתייה), לשון , מחבת, בֵּאֵר, כיכר; אי-הבנה, דו-משמעות, תת-קבוצה ; אח (תנור מוסק), צְבָת, דיו , יתד (נאמנה!), גֶפן, תהום, קלפִּי
צורות רבים
ברכיים, חניכיים (בלא צורת יחיד), כיריים (כירה), שוקיים, ירכיים, כרעיים (כֶּרַע), עדשים, מצִלתיים, תפילין
שמות שבימינו משמשים בזכר ובנקבה
סכין (חד/חדה; כמו בחז"ל); מטבע (כנ"ל; כיום בדרך כלל בצורת זכר); פָּנים ; רְגָלִים.
31/05/2020 at 1:17 pm
תודה רבה רבה
31/05/2020 at 1:12 pm
ממליצה להוסיף לכאן גם את המילה שוקיים.
31/05/2020 at 1:15 pm
הינה הוספת. ורק נציין – שוקיים מין דקדוקי נקבה.
31/05/2020 at 1:14 pm
יכול להיות שאנשים טועים במין של המילה עט בגלל המילה דיו (?)
31/05/2020 at 1:16 pm
העניין הוא שדיו – זכר ונקבה
31/05/2020 at 1:21 pm
נכון, אבל אולי מי שטועים במין של עט הם מי שמקפידים על מין הנקבה בדיו? (אני תוהה)
31/05/2020 at 1:23 pm
לא יודע לומר. שווה בדיקה
31/05/2020 at 11:37 pm
רק אציין שהאקדמיה ללשון ממליצה לראות ב"דיו" שם עצם נקבי, אך אינה פוסלת את השימוש בזכר.
https://hebrew-academy.org.il/2011/03/29/%D7%93%D7%99%D7%95-%D7%96%D7%9B%D7%A8-%D7%90%D7%95-%D7%A0%D7%A7%D7%91%D7%94/
31/05/2020 at 4:49 pm
לעניות דעתי הלא קובעת הטעות במילה "עט" נובעת מכך שהיא נשמעת בדיוק כמו סיומת נקבית: et: רוכלת, גננת, חיילת וכו'.
31/05/2020 at 5:27 pm
רעיון מעניין והגיוני
31/05/2020 at 1:41 pm
ההסבר על מַחֲבַתּוֹת איננו מדויק — הדגש לא משלים אות שנשמטה. הרי בצורת הרבים של שמות בסיומת הנקבה -ת, מחליפה אותה סיומת הרבים -ות (כגון מַחְבֶּרֶת-מַחְבָּרוֹת, ולא *מחברתות).
31/05/2020 at 1:46 pm
אבל במחברות אין דגש בעוד במחבתּות יש
31/05/2020 at 5:15 pm
לטענתך מַחֲבַת הייתה במקור *מחבתת, וצורת הרבים מַחֲבַתּוֹת הייתה במקור *מחבתתות – ה-ת' הראשונה היא מן השורש וה-ת' השנייה היא מוספית הנקבה.
רציתי להעיר את תשומת לבך שהתאוריה הזו לא מסתברת, כי בנטיית הרבים של שמות עם סיומת הנקבה -ת, סיומת הרבים -ות מגיעה *במקום* הסיומת -ת ו*לא בנוסף* אליה.
למשל: מחברת–מחברות (לא מחברתות), משמרת-משמרות (לא משמרתות). אילו צורת היחיד של מחבת הייתה במקור מחבתת, צורת הרבים המתבקשת הייתה מחבתות, ולא מחבתתות.
לכן אין בכוחה של תאוריה זו להסביר את הדגש בצורת הרבים מַחֲבַתּוֹת.
31/05/2020 at 5:28 pm
כעת הבנתי. אנסה לחשוב על הדברים ואשנה ברשומה בהתאם, כמובן. תודה על ההערה
04/06/2020 at 1:44 pm
שיניתי. תודה
31/05/2020 at 3:54 pm
גם המילים – גפיים (עליונים ותחתונים) ותופת – מינן זכרי.
31/05/2020 at 5:25 pm
גפיים – אכן ההמלצה בזכר (המצלה כי יש מקורות גם לנקבה).
תופת – זו דוגמה טובה כי באמת רבים אינם יודעים מה המין (כי המילה אינה בשימוש כמעט. גם המילה "אום" במשמעות הטבעת של הבורג – מינה הרשמי נקבה אבל איש אינו אומר כך.)
31/05/2020 at 4:35 pm
בס"ד
שלום לכולם,
אני סבור לענ"ד שישנה אפשרות לשייך את כול האיברים הזוגיים בגוף לצורת נקבה, כגון: עיניים, ידיים, רגליים, לכן כרעיים כמו ברכיים ושוקיים וכן כמעט רוב אם לא כולם בצורת נקבה. (סברא שלי..)
31/05/2020 at 5:26 pm
אתה מתכוון שהצעתך היא שתמיד בזוגי באברי גוף יהיה נקבה? אם כן – זו הצעה אבל לא נראה לי שתתקבל. יש איברים זוגיים בזכר.
31/05/2020 at 7:59 pm
בס"ד
זו לא בדיוק הצעה, אלא המציאות הרווחת בשפה העברית.. כבודו יבדוק, רוב רובם של האיברים שמעל 2 בגוף, יופיעו בצורת נקבה.
31/05/2020 at 11:42 pm
עדיף שלא לקבוע כלל בזה. מותניים ושדיים – זכריים.
31/05/2020 at 11:58 pm
בס"ד
ראו תגובתי אחת מעל שלכם, והייתם חוסכים לעצמכם לכתוב תגובה.. גם גפיים ופנים ועוד הם זכריים. כפי שציינתי לעיל זו לא הצעה לכלל אלא כעובדה קיימת בשפתנו הקדושה. לכן הדגשתי ודייקתי שעל פי רוב, אך לא כולם.."
31/05/2020 at 4:46 pm
דרך לזכור שכיכר היא נקבה:
היה בכותרות רק לפני שבוע:
מתוך ירושלים של זהב: "כיכר השוק ריקה"
31/05/2020 at 5:26 pm
רעיון יפה
01/06/2020 at 8:44 am
לאוהבי התנ"ך
'האח לפניו מבוערת' – ולא 'מבוער' – נקבה.
01/06/2020 at 10:00 am
למה רק לאוהבי התנ"ך? גם היום אח=תנור במין נקבה
01/06/2020 at 12:45 pm
תודה!
חבל רק שבתמונה שצירפת לסנדלים כתוב "סנדלים תנ"כיות"…
01/06/2020 at 2:40 pm
זה בכוונה. דוגמה שממחישה את הטעות. יש דוגמות כאלה גם בשאר
04/10/2020 at 3:01 pm
חידוד קטן לגבי אופניים: זו אינה תחושה כי אם עובדה שרוב צורות הרבים ע"ד הזוגי הינן של שמות נקביים. הנימוק ההסתברותי אם כך בהחלט מניח את הדעת לגבי מגפיים ושאר צורות הזוגי הזכריות שטועים בהן.
אשר לסנדלים / עגילים / תחתונים / ריסים – לדעתי יש כאן השפעה של השדה הסמנטי: איברי גוף ופריטי לבוש מתיֻחסים כשמות שמינם נקבה.
04/10/2020 at 9:21 pm
יש לך מקור על כך שרוב הזוגי בנקבה?
05/10/2020 at 12:27 am
גלינרט, אליעזר. 1976 . הסופית "-יים": דוגמה בהומונימיות תחבירית-לקסיקלית. בלשנות עברית חפ"שית. חוברת 10 , תשל"ו. אוניברסיטת חיפה.
ובנוסף, אף כי זו זווית מעט אחרת, שורצולד (שכנראה מצטטת את טובין) מדברת על כך שהשמות הנקביים בעלי סיומת זוגי יותר שכיחים מהזכריים ולכן "השתלטו" על הסיומת.
05/10/2020 at 10:16 am
תבורך. תודה
05/10/2020 at 1:52 pm
לגבי מין העט, אביא נימוק ששמעתי עוד בנעוריי מפי מורתי מומחית הלשון שרה שטיינר ז"ל: ייתכן שמקור הטעות באחת משתי המילים שמצלולן דומה ביותר למילה "עט" ושתיהן ממין נקבה: "את" (כלי חפירה) ו-"עת" (זמן): האת חוצבת באדמת הטרשים, ובמיוחד השימוש בצרופים הרווחים "העת החדשה", העת העתיקה", אז למה לא (בשוגג) "העט החדשה שלי כותבת נפלא" ?
05/10/2020 at 3:34 pm
תודה על השיתוף
05/10/2020 at 4:47 pm
אבל… "את" זה זכר… חוץ מזה – גם "את" וגם "עת" מילים לא שכיחות בשימוש יומיומי, ולמה שישפיעו על מילה כה שכיחה כמו "עט"? ההסבר הפונולוגי נשמע לי הרבה יותר סביר.
23/12/2020 at 3:15 am
1. בהתייחס ל'אוהבי התנ"ך', להבנתי הכותב התכוון ש-לאוהבי התנ"ך הפסוק המובא יכול לשמש כתומך זיכרון למין המילה 'אח' (ולמי שלא זוכר פסוקים בע"פ הציטוט לא יועיל).
2. לגבי 'כרעי התרנגולת', אני הבנתי שהחיבור של המילה 'כרעיים' ל- 'תרנגולת' הנקבית יכולה לשמש כתומך.
3. לגבי העט- זו מילה חדשה יחסית +קצרצרה + לא מסומנת+ מסתיימת ב-t. הכי משאיר פתח לבלבול! ומאחר ואתה מודע לכך שיש בלבול, אתה כבר לא בטוח אם מה שנשמע לך הגיוני זו הצורה הנכונה או השגויה- הפוך על הפוך…
ופסיכולוגית- המשתמש בוחר את מין העט לפי תקינותו. אם המשתמש הוא זכר- אז העט 'כותב', או 'לא כותבת'. ואם מדובר במשתמשת אז- העט 'כותבת', או- 'לא כותב' 🙂
23/12/2020 at 6:36 pm
בס"ד
שלום לכולם וכן לאפרת, בהמשך למה שרשמת למעלה."…לגבי העט- זו מילה חדשה יחסית.." תהילים פרק מ"ה פסוק ב':
"רָחַשׁ לִבִּי דָּבָר טוֹב אֹמֵר אָנִי מַעֲשַׂי לְמֶלֶךְ לְשׁוֹנִי עֵט סוֹפֵר מָהִיר."
כך שלעניות דעתי המילה לא כזו חדשה שהתהילים מוכר לפחות 2900 שנה…השאלה היא האם המילה "מהיר" חוזרת על עט או על סופר?..
23/12/2020 at 6:38 pm
*היות וספר התהילים.. (כצ"ל)
09/01/2021 at 9:58 pm
"לא מרגישים שזה שם בנקרה כי אין סיומת נקבה …"
צ"ל "שם בנקבה"
09/01/2021 at 10:18 pm
תודה
20/01/2021 at 4:25 am
ל-אבי ב, תודה על ההתייחסות, עכשיו בכל פעם שאקרא את התהילים של יום שני אזכר ב'עט'.
קראתי את הציטוט וההתייחסות באתר האקדמיה (כולל ההתייחסות ל'מהיר'. למען האמת מעולם לא עלה בדעתי שזה מתייחס לסופר, מהדימוי משתמע- הלשון של הדובר מהירה כמו העט ביד הסופר). אך מבחינת התייחסות לגוף הדברים אזכור אחד של קולמוס כעט לא באמת ממעיט מהדברים.
כל התכונות הפונולוגיות והמורפולוגיות של המילה יוצרות עמימות לשונית ומקשות על קידוד מינה.
[זה בא לידי ביטוי גם בהבנת המילה 'איטי' בקרב ילדי גן]
20/01/2021 at 4:42 am
בהמשך ל'מהיר'-
המפרשים שקראתי מתייחסים לסופר המהיר (מצודות דוד והמלבי"ם) אבל יש אחרונים שהתייחסו לעט. לא יודעת לקרוא לפי טעמי המקרא, אך נדמה לי שיש טעם מפסיק בין העט לסופר המהיר. בכל אופן זה היופי בפסוקים- לפעמים יש דו משמעות המאפשרת ליצוק
משמעויות נוספות (ונכונות! 70 פנים!) לדברים
21/01/2021 at 5:40 pm
בס"ד
אגב "פנים" אז "…70 פנים לתורה.."