כדי לדעת מה הצורה הנכונה קיבצתי את הכללים בטבלה המציגה את הצורות בלשון המקרא, בלשון חז"ל ואת החלטת האקדמיה ללשון.
לא אחת אנו מתלבטים מה הצורה התקנית במילים שונות: אֱהַב אותה או אֱהוב אותה? הוא יבלע או יבלוע את הכדור? ואתה אל תדחף או תדחוף אותי?
המשותף לכל המילים הללו שיש בהן אות גרונית (א, ה, ח, ע) באות השנייה או השלישית של השורש (ע' הפועל או ל' הפועל), והן בגזרת השלמים (כלומר כל אותיות השורש נמצאות ונשמעות) בניין קל בעתיד או בציווי.
כדי לעשות סדר באי-סדר הכנתי טבלה ובה הצורות בלשון המקרא, בלשון חז"ל ודבר האקדמיה ללשון.
גזרת השלמים:
התנועה בע' הפועל גרונית, ולפני ל' הפועל גרונית בבניין קל בעתיד ובציווי
במקרא | חז"ל | החלטת האקדמיה | |
התנועה בעה"פ גרונית |
דרך המלך – סיומת בתנועת a: וַתִּצְחַק (בראשית יח, יב), תִמְאַס (איוב י, ג), אֶשְׁאַל (ישעיהו ז, יב), שְׁאַל (תהלים ב ח). יש חריגים – בתנועת o: תִמְעֹל מַעַל (ויקרא ה, טו), מָאֹס מְאַסְתָּנוּ (איכה ה, כב), אֶזְעֹם (במדבר כג, ח) |
בחז"ל התרבו התנועות בתנועת o (בעיקר בכתבי יד): מחול לעוונותינו, מחוק ברחמיך הרבים |
אין העיצור הגרוני בע' הפועל מחייב נטייה במשקל יִפְעַל בבניין קל עתיד וציווי. לפי זה: יִמְחַק וגם יִמְחֹק; דְּחַף וגם דְּחֹף |
התנועה לפני לה"פ גרונית בבניין קל בעתיד ובציווי |
כמעט תמיד בתנועת a: וַיִּבְלַע (שמות ז, יב), וַיִּשְׂבַּע יָמִים (דברי הימים ב כד, טו), נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע (שמות כד, ז). יש חריגים מעטים בתנועת o: טְבֹחַ (בראשית מג, טז), אסלוח (ירמיהו ה, ז; לפי הכתיב) |
תמיד בתנועת a: תשמע, יזרח, יפתח |
משקל יִפְעַל, כגון יִגְבַּהּ, פְּתַח, שְׁמַע |
שימו לב: הטבלה הנ"ל אינה עוסקת בצורות מקור. צורות מקור באות תמיד בתנועת o.
נתרגם זאת לעוד דוגמות:
- ינעל/ינעול
השורש הוא נ-ע-ל, כלומר ע' הפועל גרונית, ולכן בהצצה בטבלה בחלק "התנועה בעה"פ גרונית" נגלה ששתי הצורות כשרות – ינעל וגם ינעול (שמואל ב יג, יז: וַיִּקְרָא אֶת נַעֲרֹו מְשָׁרְתֹו וַיֹּאמֶר שִׁלְחוּ נָא אֶת זֹאת מֵעָלַי הַחוּצָה וּנְעֹל הַדֶּלֶת אַחֲרֶיהָ).
- ישאל/ישאול
השורש ש-א-ל, וגם כאן ע' הפועל גרונית, ולכן גם פה נציץ בטבלה בחלק "התנועה בעה"פ גרונית", ונגלה שגם כאן שתי הצורות כשרות: ישאל וגם ישאול.
- אֱהַב / אֱהוב
השורש א-ה-ב, שוב ע' הפועל גרונית ולכן נסתכל בטבלה בחלק "התנועה בעה"פ גרונית", ונגלה ששתי הצורות כשרות: אֱהַב וגם אֱהוב (אגב, אם מתלבטים אם הצורה בעתיד: אתה תאהב או תאהוב, הצצה בלוח נטיות הפועל של האקדמיה תגלה רק את הצורות בתנועת a תאהַב, תֶאֱהַב אבל עקרונית גם הצורות תאהוב, תֶאֱהוב כשרה).
- יבלע/יבלוע
- אסלח/אסלוח
פה השורשים הם ב-ל-ע, ס-ל-ח, כלומר ל' הפועל גרונית, ולכן מציצים בטבלה ב"התנועה לפני לה"פ גרונית בבניין קל בעתיד ובציווי", ומגלים שכאן יש רק צורה אחת תקינה: רק יבלע (ולא יבלוע), וכך רק אסלח (ולא אסלוח).
.
.
רוצים לקבל עדכון כשעולה רשומה חדשה לאתר? רוצים להתעדכן כשההסכת הבא יעלה? לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"
08/06/2020 at 1:03 am
איך נכון לומר:
שק במצח או נשק במצח?
08/06/2020 at 9:03 am
זו שאלה אחרת מהדיון פה.
בכל מקרה, תשובה תמצא כאן ממש
08/06/2020 at 6:30 am
…אבל גם בלי אותיות גרוניות יש פעלים שתופיע בהם תנועת a ויש שתנועת o: יש ישכב ויש ישטוף, יכתוב וכו'. מה הכלל כאן?
08/06/2020 at 9:04 am
נכון, אבל כאן הכלל כשיש גרונית בע' פועל או ל' הפועל.
כשאין גרוניות אין ממש כלל (יש שניסו לחלק בין פועל עומד ליוצא אבל בפועל יש חריגים רבים כ"כ כך שאיני רואה פה כלל).