האם תקין להטיל פסיק לפני וי"ו או לפתוח משפט בוי"ו, מה לומדים מ"בראשית ברא אלוהים" על סדר המילים ומה ההבדל בין מקף־, קו אמצע – וקו מפריד –. וגם: מניין האומץ שלה לבקר את העריכה הלשונית בפרסומי האקדמיה ללשון.

להאזנה בספוטיפיי לחצו כאן | ב-itunes לחצו כאן | להאזנה ב-Podcast Addict לחצו כאן.

להאזנה ביוטיוב:

ולחובבי soundcloud:

"לא סוקלים אותך באבנים כשאת מגיעה לאקדמיה ללשון העברית?" שאלתי את ד"ר לאה צבעוני.

ד"ר צבעוני היא עורכת לשון ותיקה, ובאחד הספרים שחיברה היא מציגה לעיני כול טעויות בספרים שכתבו סופרים כמו דוד גרוסמן וא"ב יהושע ואפילו טעויות בפרסומים מבית האקדמיה ללשון העברית. אבל ד"ר לאה צבעוני אינה רואה בעיניים – היא שמה לנגד עינה רק את טובתה של העברית.

בשיחה עימה היא נותנת טיפים בעריכת לשון, מדברת על תפקיד עורך הלשון (למה היא חושבת שכל עורך לשון חייב להיות גם עורך ספרות ולא נכון להפריד בין התפקידים), ומשתפת אם היא עצמה מצליחה לקרוא ספר להנאתה בלי לחשוב איך היא הייתה עורכת אותו.

עוד דיברנו על איך איך מתמחרים עריכת לשון, מהי עריכת ליטוש או יסוד לעומת הגהה, למה הוצאות הספרים אינן משקיעות בעריכה טובה, ואילו דוגמות יש לה למילים שאנשים בטוחים שהם בגדר שפה גבוהה אבל ההפך הוא נכון.


ד"ר לאה צבעוני היא אשת לשון וספרות, עורכת, סופרת ומו"לית ישראלית.

בעלת תעודה בעריכה לשונית, ותואר שני ותואר שלישי בלשון עברית מן האוניברסיטה העברית בירושלים.

עבדה במועצה להשכלה גבוהה, הייתה המזכיר האקדמי של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, וערכה את "איגרת" כתב העת של האקדמיה הלאומית. שנים רבות מלמדת עריכת לשון.

הבעלים והמוציאה לאור של "צבעונים – הוצאה לאור", שם פרסמה את "עברית כהווייתה" – סדרת ספרי עריכה בתחום הלשון והעריכה, המיועדים לתלמידי לשון ולעורכי לשון. כמו כן כתבה ארבעה ספרי ילדים, ערכה מאות ספרים, בהם הספר "עורי שפת עבר – אלפיים שנות שירה על השפה העברית".

הרחבות

 

 

רוצים לקבל עדכון כשעולה רשומה חדשה לאתר? רוצים להתעדכן כשההסכת הבא יעלה?  לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"