את כולנו לימדו בתיכון שבג"ד כפ"ת אחרי שווא נח מקבלות דגש, אבל כאן תגלו רשימת חריגים לכלל: שרְביט, סמְכות, שדְכן, אסְפן ועוד.
הכלל המפורסם קובע כי דגש קל יבוא בבג"ד כפ"ת בשני מקרים:
א. בראש מילה (בּגדים, גּמד, דּלת, כּפית, פּרסום, תּמיד)
ב. אחרי שווא נח (ישְבּור, מרְגּיש, תסְכּים).
לשני המקרים יש חריגים (חריגים לכלל א ראו בסוף הרשומה), אבל כאן אתמקד בכלל ב ואציג בפניכם את החריגים לכלל דגש קל בא אחרי שווא נח (איני דן פה בשווא המכונה מרחף כגון אלה: מַלְכֿוֹת יופי, כלְבֵֿי שמירה; וצורות מקור נטוי כגון בְּכָתְבֿה, בְּשָׁכְבֿי; וגם איני מציין צורות נדירות במקרא כגון קרבֿן שמופיע ביחזקאל מ, מג וכן מִיָּרְדִֿי – תהלים ל, ד קרי). אם יש הסבר או השערה מדוע אין דגש אציין גם אותם.
לאחר רי"ש המנוקדת בשווא
- שרְבֿיט
- מרבֿד
- קִרְבֿה (היסטורית ייתכן שהצורה המקורית הייתה קְרָבָה כמו נְדָבָה. במקרא נמצאת הצורה רק בסמיכות קִרְבַת־ [ישעיה נח ב] ולכן ייתכן שהצורה הרגילה היא קְרָבָה כמו נְדָבָה–נִדְבַת־. וראו עוד להלן שכבה)
- טרְפֿון
- ערְבֿית
- עַרְבִֿי (אפשר גם עֲרָבִי)
- יַרְכָֿה, יַרְכָֿתַיִם (כך במקרא. אפשר גם: יַרְכָּה, יַרְכָּתַיִם)
-
דָּרְבָֿן (כך במקרא. אפשר גם: דָּרְבָּן)
הסבר משוער לחוסר הדגש: "אפשר שהעיצור השוטף ר' – שבהגייתו זרם האוויר נע בחופשיות – גרם לרפיון בגדכפ"ת, שבהגייתן זרם האוויר נע בחופשיות יחסית" (מאתר האקדמיה ללשון).
משקל קַטְלוּת
- ילְדֿוּת
- מלְכֿוּת
- סמְכֿוּת
- עצְבֿוּת
- עבְדֿוּת
- ערְבֿוּת
הסבר משוער לחוסר הדגש: מישהו יודע? כתבו בתגוביות.
משקל קַטְלָן
- קפְדֿן
- צרְכֿן
- אסְפֿן
- חייְכֿן
- צלְבֿן
- כלְבֿן (אפשרות מומלצת פחות: כלבּן)
- חלְבֿן (אפשרות מומלצת פחות: חלבּן)
- רפְתֿן
- סרְבֿן
- שדְכֿן
- קרְתֿן
- עגְבֿן, עגְבֿנייה
הסבר לחוסר הדגש: ראו כאן.
אחרים
- הביְתֿה
- שָׁפְכָֿה
- אָבְדָֿן
- יָטְבֿתה
- שכְבֿה (היסטורית ייתכן שהצורה המקורית הייתה שְׁכָבָה כמו נְדָבָה. במקרא נמצאת הצורה רק בסמיכות שִׁכְבַת־ [למשל שמות טז, יד] ולכן ייתכן שהצורה הרגילה היא שְׁכָבָה כמו נְדָבָה–נִדְבַת־. וראו לקמן קרבה)
- פִּטְדָֿה (= סוג של אבן יקרה)
- פִּרְכָֿה (= קושיה שיכולה לסתור את הטענה)
- סִרְכָֿה (= פגם בריאה של הבהמה; דופי, פגם)
- חֻרְפָֿה (= הצד המושחז של להב הסכין)
- עִקְבָֿה (= סימנים שמטביעה כף הרגל)
- יִקְבֶֿךָ (= צורת הפסק של יִקְבְּךָ = היקב שלך)
- בִּגְדִֿי (= הבגד שלי)
סיומת -כֶם/-כֶן
בכל הכינויים החבורים לנוכחים ולנוכחות (כגון יַלדתְכֶֿם, אֶתְכֶֿם, לטובתכֶֿן).
הסבר משוער לחוסר הדגש: מישהו יודע? כתבו בתגוביות.
.
רוצים לקבל עדכון כשעולה הרשומה הבאה? רוצים לדעת מתי עולה עוד פרק בהסכת "קולולושה"? לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"
08/08/2021 at 8:35 pm
אין לי זמן להאריך, אבל באשר לקטגוריה של "מלכוּת" – ככל הידוע לי מדובר בשווא מרחף, הלוא כן?
09/08/2021 at 12:42 am
מלכות (לא בסמיכות) – לא שווא מרחף. מלכות־ (בסמיכות) – אכן מרחף
03/04/2022 at 9:14 am
יישר כח על המדורים המעניינים!
"רפתן" לא נגזר מבסיס וצורן סופי? (רפת + אן) ברשומה כאן נכתב שמילה זו שייכת למשקל "קטלן"
03/04/2022 at 4:16 pm
תודה. ייתכן שלא דייקתי כ"כ בעניין אבל העיקרון הוא שחשוב. אין דגש גם ברפתן (ואיני נכנס לדרך התצורה שלה)