בתנ"ך אפשר להרוג אדם מת ולהפשיט אנשים ערומים. הינה הפרטים.
@yiramne אפשר להרוג אדם מת? (פרשת כי תצא) #לומדים_עם_טיקטוק #לומדיםעםטיקטוק #עברית #לשון #פרשתשבוע #פרשתהשבוע #פש #תנך #יהדות #דברתורה #תורה #מקרא #פרשה #דברים #ספרדברים #פסוק #פסוקים #כיתצא #עלשםסופו #אבןעזרא
תמלול:
אפשר להרוג אדם מת? אפשר להפשיט אדם עֵירום? תתפלאו, אבל ככה מופיע בתנ"ך!
בפרק השבוע, פרשת כי תצא, כתוב שבבית חדש צריך לעשות מעקה, והנימוק: וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ.
לשים דמים הכוונה לשפוך דמים. בהמשך מופיע כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל במקום כי יפול אדם ממנו – הרי אומרים לשים מעקה כדי שלא ייפול מישהו. למה מנוסח שלא ייפול הנופל אם הוא עוד לא נפל?
כאן יש תופעה שנקראת "נקרא על שם סופו", וכמו עוד דוגמת שמביא הפרשן אבן עזרא:
יומַת הַמֵּת – היינו מצפים ליומת החי, הרי אם הוא מת אי אפשר להרוג אותו. אלא נקרא על שם סופו.
וכן: וּבִגְדֵי עֲרוּמִּים תַּפְשִׁיט – אם הם ערומים אין אפשר להפשיט אותם?
ואיש הלשון ד"ר ניסן נצר מוסיף עוד דוגמה מהפרשה שלנו: וּשְׁפָטוּם וְהִצְדִּיקוּ אֶת הַצַּדִּיק וְהִרְשִׁיעוּ אֶת הָרָשָׁע.
כתיבת תגובה