איך יודעים מתי הקמץ הוא קמץ קטן ומתי קמץ רגיל? קבלו מדריך להבחנה בין הקמצים. טור אורח מאת ד"ר גבריאל בירנבאום.

  1. הקמץ הוא קטן (כלומר נהגה o, כמו חוֹלם) בהברה סגורה לא-מוטעמת, כגון אלה:

א. סגורה בשווא נח:

תָּכְנִית, עָרְלָה, יָקְטָן, אָמנָם, גָּפְרִית, קָרְבָּן, נָכְרִי, חָפְנִי, עָפְרָה, אָרְכּוֹ, רָחְבּוֹ; כְּדָרְלָעֹמֶר, לְאָכְלָה, בְּחָזְקָה, לְשָׁפְטֵנוּ; וַיָּקָם, וַיָּשָׁב, וַיָּמָת, וַתָּרָם, וַיָּנָס

ב. סגורה בדגש חזק:

תְּחָגֻּהוּ, עָזִּי, עָזְּךָ, חָנֵּנִי, רָנֵּי פַלֵּט (תהילים לב, ז), מְאָדָּמִים, הָשַּׁמָּה

ג. הברה בסוף מילה שיש לאחריה מקף נחשבת ללא-מוטעמת:

כָּל-, חָק-עוֹלָם, מָר-דְּרוֹר, אֲכָל-מִמֶּנּוּ, יִמְשָׁל-בָּךְ, יִשְׁכָּן-שָׁם, לִמְסָר-מַעַל

  1. אבל בהברה סגורה מוטעמת הקמץ גדול, כגון אלה (כאן הודגשו הקמצים הגדולים):

הָלְאָה, הַבָּיְתָה, לָיְלָה, אָרְצָה, יָהְצָה; בָּשָׂר, מִשְׁפָּט, אֲבוֹתָם

  1. קמץ לפני חטף-קמץ הוא קמץ קטן, כגון אלה:

מָחֳרָת, צָהֳרַיִם, טָהֳרָה, אָהֳלוֹ, פָּעֳלוֹ, תָּאֳרוֹ, מָעֳמָד,יָעֳמַד, יָחֳרַם, וָחֳלָיִם (במסורת הספרדים הקמץ הזה הוא גדול).

  1. הקמץ הראשון במילים קָדָשִׁים ושָׁרָשִׁים לנטיותיהן (כגון קָדָשָׁיו, שָׁרָשֶׁיהָ) הוא קמץ קטן (לספרדים הוא קמץ גדול*).

  2. קמץ לפני שווא נע הוא גדול, שהרי הוא בהברה פתוחה (כאן הודגשו הקמצים הגדולים):

הָיְתָה, שָׁרְצוּ, נָפְלוּ, יָלְדָה, מָלְאָה, יָדְעוּ, חָרְבוּ, גַּעֲרָתְךָ אָסְנַת, צָפְנַת פַּעְנֵחַ, בָּשְׂמַת, צָרְפַת, יָשְׁפֵה; בְּעָלְמָא, עָלְמֵי, עָלְמַיָּא (בקדיש).

שימו לב: לא תמיד קל להבחין בין שווא נע לנח.

* במילה "כל" בפסוקים מסוימים מנהג הספרדים הוא שהקמץ גדול ולא קטן. ראו כאן:

 

 

רוצים לקבל עדכון כשעולה הרשומה הבאה? רוצים לדעת מתי עולה עוד פרק בהסכת "קולולושה"?
לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"