איך יודעים מתי הקמץ הוא קמץ קטן ומתי קמץ רגיל? קבלו מדריך להבחנה בין הקמצים. טור אורח מאת ד"ר גבריאל בירנבאום.
-
הקמץ הוא קטן (כלומר נהגה o, כמו חוֹלם) בהברה סגורה לא-מוטעמת, כגון אלה:
א. סגורה בשווא נח:
תָּכְנִית, עָרְלָה, יָקְטָן, אָמנָם, גָּפְרִית, קָרְבָּן, נָכְרִי, חָפְנִי, עָפְרָה, אָרְכּוֹ, רָחְבּוֹ; כְּדָרְלָעֹמֶר, לְאָכְלָה, בְּחָזְקָה, לְשָׁפְטֵנוּ; וַיָּקָם, וַיָּשָׁב, וַיָּמָת, וַתָּרָם, וַיָּנָס
ב. סגורה בדגש חזק:
תְּחָגֻּהוּ, עָזִּי, עָזְּךָ, חָנֵּנִי, רָנֵּי פַלֵּט (תהילים לב, ז), מְאָדָּמִים, הָשַּׁמָּה
ג. הברה בסוף מילה שיש לאחריה מקף נחשבת ללא-מוטעמת:
כָּל-, חָק-עוֹלָם, מָר-דְּרוֹר, אֲכָל-מִמֶּנּוּ, יִמְשָׁל-בָּךְ, יִשְׁכָּן-שָׁם, לִמְסָר-מַעַל
-
אבל בהברה סגורה מוטעמת הקמץ גדול, כגון אלה (כאן הודגשו הקמצים הגדולים):
הָלְאָה, הַבָּיְתָה, לָיְלָה, אָרְצָה, יָהְצָה; בָּשָׂר, מִשְׁפָּט, אֲבוֹתָם
-
קמץ לפני חטף-קמץ הוא קמץ קטן, כגון אלה:
מָחֳרָת, צָהֳרַיִם, טָהֳרָה, אָהֳלוֹ, פָּעֳלוֹ, תָּאֳרוֹ, מָעֳמָד,יָעֳמַד, יָחֳרַם, וָחֳלָיִם (במסורת הספרדים הקמץ הזה הוא גדול).
-
הקמץ הראשון במילים קָדָשִׁים ושָׁרָשִׁים לנטיותיהן (כגון קָדָשָׁיו, שָׁרָשֶׁיהָ) הוא קמץ קטן (לספרדים הוא קמץ גדול*).
-
קמץ לפני שווא נע הוא גדול, שהרי הוא בהברה פתוחה (כאן הודגשו הקמצים הגדולים):
הָיְתָה, שָׁרְצוּ, נָפְלוּ, יָלְדָה, מָלְאָה, יָדְעוּ, חָרְבוּ, גַּעֲרָתְךָ אָסְנַת, צָפְנַת פַּעְנֵחַ, בָּשְׂמַת, צָרְפַת, יָשְׁפֵה; בְּעָלְמָא, עָלְמֵי, עָלְמַיָּא (בקדיש).
שימו לב: לא תמיד קל להבחין בין שווא נע לנח.
* במילה "כל" בפסוקים מסוימים מנהג הספרדים הוא שהקמץ גדול ולא קטן. ראו כאן:
רוצים לקבל עדכון כשעולה הרשומה הבאה? רוצים לדעת מתי עולה עוד פרק בהסכת "קולולושה"?
לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"
10/01/2023 at 5:49 pm
צריך ליצור סימן מיוחד לקמץ קטן ואני מציע קמץ עם נקודה מתחתיו.
יש המסמנים אותו ע"י הארכתו אבל זה לא עוזר כשהמילה לבדה.
10/01/2023 at 6:38 pm
לא הבנתי למה הכוונה "זה לא עוזר כשהמילה לבדה"?
11/01/2023 at 1:50 am
כשהמילה מופיעה בלי עוד מילים לידה אי אפשר לדעת אם הקמץ שהאריכו אותו באמת מוארך וקטן או סתם נראה כמו שהוא נראה וזה בעצם קמץ גדול. בכתב יד ההבדל קטן עוד פחות.
לכן צריך להשתמש בנקודה.
11/01/2023 at 5:45 am
כשמופיע קמץ מוארך במילה בלי עוד מילים לידה לא ברור אם הוא סתם קמץ או קמץ מוארך קטן. ההבדל בכתב יד קטן עוד יותר. לכן צריך להשתמש בנקודה.
הקמץ הקטן הוא הסימן היחיד בניקוד שמפריע לקריאה. עם כל שאר הסימנים אפשר להסתדר בקריאה.
11/01/2023 at 7:56 am
כדאי להציץ בדיקטה או בסידורים שמסמנים את ההבדל. רואים שזה קמץ קטן (וארוך) גם כשהמילה בתנועה אחת בלבד.
14/05/2023 at 5:18 pm
תודה על הפירוט.
יש בהסבר לעיל הפניה מעגלית (רקורסיה):
לידיעתי הדלה, אחד הכללים לדעת ששווא הוא נע, הוא כשהוא בא אחרי תנועה גדולה לא מוטעמת.
קמץ גדול הוא תנועה גדולה, וקמץ קטן הוא תנועה קטנה.
בסעיפים 1(א) ו- 5 נכתב שהקמץ הוא קטן אם הוא סגור בשווא נח ולהיפך.
והנה ההפניה המעגלית: איך נדע אם השווא הוא נע או נח – נבדוק אם הקמץ שלפניו גדול או קטן;
איך נדע אם הקמץ גדול או קטן – נבדוק אם השווא שלאחריו הוא נע או נח…
כנראה חסרים לי כמה כללים בדרך, מה פספסתי?
אשמח אם ניתן יהיה להשלים בבקשה את הכללים או להפנות למקור שמסביר.
תודה!
15/05/2023 at 12:06 pm
כדי לדעת באיזה שווא מדובר הולכים לצורת המוצא.
תכנית – זו צורת המוצא ולכן נח. אבל שמרו הצורה היא שמר ולכן נע.
כמו כן שים לב להערה לקראת סוף הטור: שימו לב: לא תמיד קל להבחין בין שווא נע לנח.
09/11/2023 at 6:42 pm
תודה על המאמר.
תחת הסעיף הראשון כתבת:
"א. סגורה בשווא נח:
תָּכְנִית, עָרְלָה, יָקְטָן, אָמנָם, גָּפְרִית, קָרְבָּן, נָכְרִי, חָפְנִי, עָפְרָה, אָרְכּוֹ, רָחְבּוֹ; כְּדָרְלָעֹמֶר, לְאָכְלָה, בְּחָזְקָה, לְשָׁפְטֵנוּ; וַיָּקָם, וַיָּשָׁב, וַיָּמָת, וַתָּרָם, וַיָּנָס"
אפשר לשאול מה הקשר בין וַיָּקָם, וַיָּשָׁב, וַיָּמָת, וַתָּרָם, וַיָּנָס לסגורה בשוא נח?
11/11/2023 at 11:57 pm
ההברה האחרונה סגורה