מחפשים שם לתינוק שלכם? קבלו את המאגר המקוון הראשון והמקיף של כל שמות הגברים והנשים במקרא (כ-1,600!), כולל הסבר מי האדם מאחורי השם, מה פירוש שמו, הערות מיוחדות ועוד.
לידתו של מאגר "בעזרת השם" במתן מענה לצורך של אנשים רבים המחפשים שמות לרך הנולד – בנים ובנות, והמחפשים אחר שמות מן התנ"ך בפורמט מקוון.
הקדמה, שו"ת הקשור למאגר, מידע למיטיבי לכת ופריטי טריוויה מעניינים הקשורים לשמות במאגר תמצאו מיד אחרי טבלת המאגר.
יִרעם נתניהו – העורך הראשי
המאגר בגרסתו כאן אינו מותאם לנייד.
לנייד הורידו את היישומון "הראשון בחידון"
הקדמה
עד כה נכתבו ספרים מודפסים מעטים שהציגו את השמות מהתנ"ך, אבל הם ישנים, אין להשיגם וגם אין להם כל גרסה מקוונת. אתרים שונים טוענים שאצלם תמצאו את כל השמות מהתנ"ך, אבל בדקנו אותם וחסרים שמות רבים מאוד מאוד ועוד מאוד.
לכן הקמנו בהתנדבות את "בעזרת השם" – הגרסה המקוונת היחידה של כל שמות בני האדם המופיעים בתנ"ך, הן של גברים והן של נשים, כולל מראה מקום, הערות מיוחדות ופירוש השמות.
שו"ת על המאגר
אילו שמות יש במאגר ואילו אין?
"בעזרת השם" מכיל את כל שמות הגברים והנשים המופיעים בספר הספרים – בתנ"ך. מופיעים גם שמות שאינם מזרע ישראל (מה שהיום מכנים "גויים"). התלבטנו כיצד לקבוע מיהו זרע ישראל בתקופה הקדומה, והחלטנו שזרע ישראל ייקבע לפי השושלת שממנה צמח עם ישראל: אדם, אנוש, חנוך, נח, שם, עבר, וכמובן – אברהם, יצחק, יעקב וכו'.
אין במאגר שמות שאינם של בני אדם (כמו שמות של עבודה זרה, כגון נִבְחַז, עֲנַמֶּלֶךְ), אין שמות משפחות בצורת הייחוס שלהם (למשל: וּמִשְׁפְּחוֹת קִרְיַת יְעָרִים הַיִּתְרִי וְהַפּוּתִי וְהַשֻּׁמָתִי וְהַמִּשְׁרָעִי מֵאֵלֶּה יָצְאוּ הַצָּרְעָתִי וְהָאֶשְׁתָּאֻלִי – דה"י א ב נג), אין שמות של עמים (כגון וְאֶת פַּתְרֻסִים וְאֶת כַּסְלֻחִים אֲשֶׁר יָצְאוּ מִשָּׁם פְּלִשְׁתִּים וְאֶת כַּפְתֹּרִים – בראשית י יד), של שבטים (מֵעֵבֶר לְנַהֲרֵי כוּשׁ עֲתָרַי בַּת פּוּצַי יוֹבִלוּן מִנְחָתִי – צפניה ג י), של מקומות (כמו שם העמק איילון), של נחלים (כמו שם הנחל גיחון) וכדומה. ייתכן שבהמשך נכין טבלה נפרדת לשמות כאלה (ובה יהיו למשל שמות אבני החושן, כמו ספיר).
איזה מידע אפשר למצוא על השמות במאגר?
"בעזרת השם" מכיל 5 עמודות: השם מנוקד, מיהו היה, מקור שבו מופיע השם, הערות ופירוש השם.
-
עמודת השם:
השם מופיע מנוקד כבמקרא, ולא בצורת הפסק אלא בצורה הרגילה שלו [למשל: גַחַר (עזרא ב מז) לעומת גָחַר (נחמיה ז מט; לָהַד מופיע כך בפסוק אבל זו צורת הפסק של לַהַד) יובא במאגר רק בניקוד גַחַר]. כמו כן שם שזוקק דגש קל בראש מילה אבל הופיע בתנ"ך רק לאחר אותיות וכל"ב ולכן אין בו דגש או שם שבשל טעמי המקרא וכדומה לא הובא בו דגש – מובא במאגר בדגש.
אם יש שם בצורת כתיב ובצורת קרי – הוא מופיע בצורת הקרי שלו (ובעמודת ההערות גם צורת הכתיב).
אם לאותו אדם יש כמה כתיבים של אותו השם או אותו השם אבל רק בחילוף אות אחת – בדר"כ הם מופיעים זה לצד זה, ובעמודת המקור מופיעה הפניה לכל שם (עוד הרחבה בעניין – ראו להלן בלמטיבי לכת).
אם לאותו אדם יש שמות שונים – הדבר מצוין בעמודת ההערות.
כמו כן בעמודת השמות חילקנו את השמות בנפרד: לשי"ן ימנית (שׁ) ואח"כ לשי"ן שמאלית (שׂ).
-
עמודת מי האדם:
אם יש כמה אנשים בעלי אותו השם ציינו זאת. בהסבר מי האדם מאחורי השם התבססנו בעיקר על פשט הכתובים ופחות על מדרשי חז"ל (למשל: בשם יסכה לא ציינו את המדרש שהיא שרה אימנו).
-
עמודת מראה המקום:
לא הקפדנו להביא דווקא את מראה המקום שבו מופיע השם בפעם הראשונה.
-
עמודת ההערות:
מופיעות הערות מסוגים שונים: הגיית השם (מלעיל/מלרע, קמץ קטן), צורת הכתיב (אם היא שונה מצורת הקרי), מידע אם האדם מזרע ישראל, דעות שונות אם אכן זהו שם או משהו אחר, וגם משהו חשוב – כשיש כמה אנשים בעלי אותו השם ולאחד מהם יש עוד שם, ציינו בהערה את השם החלופי שלו (למשל בשם שַׁמָּה המציין כמה אנשים, ציינו בהערה מי מהם מופיע גם בשם שַׁמְהוּת).
-
עמודת משמעות השם:
בפירושי השמות התבססנו על פירושים שונים, ובעיקר על פירוש דעת מקרא ועל אנציקלופדיה לאישים בתנ"ך של דב קמחי. יצוין כי לא אחת מופיע בהסבר "ע"פ הערבית" והכוונה שהשם מתפרש על פי הערבית.
ב"בעזרת השם" השמות מנוקדים, כיצד כותבים את השם בלי ניקוד?
ראו כאן את החלטת האקדמיה ללשון העברית בדבר כתיבת שמות.
תוסיפו גם שמות מלשון חז"ל?
לא ראינו צורך כזה כי מישהו כבר די עשה את העבודה – ראו פה. רק בטבלת שמות הנשים הוספנו שמות מתקופת חז"ל (והן מסומנות בכוכבית *) גם כי אין הרבה שמות של נשים בתנ"ך וגם כי בקישור הנ"ל יש רק מעט שמות של נשים.
היכן נמצאים שמות הנשים?
מיד אחרי מאגר שמות הגברים.
יש קיצורים במאגר?
אחד עיקרי: דה"י = דברי הימים.
מצאתי טעות כלשהי – אפשר להגיד לכם?
בוודאי. ברי לנו שהמאגר אינו מושלם, ונשמח לנסות להתקרב לשם. אם מצאתם שם שחסר או טעות מכל סוג שהיא (אפילו פסיק שאינו במקום) – נשמח מאוד לשמוע, להוסיף ולתקן: yiramne@gmail.com.
על מה התבססתם כשהכנתם את המאגר?
התבססנו על הידע שלנו, על יֶדע הגולשים ותלמידי חכמים, על מוסף השמות שבסוף מילון אבן שושן ועל אנציקלופדיה אישים לתנ"ך שכתב דב קמחי, על פירוש דעת מקרא ועל פרשני מקרא אחרים, מעט על האנציקלופדיה המקראית ועל האנציקלופדיה של התנ"ך.
באיזה תנ"ך נעזרתם במאגר?
שאלה חשובה אבל "למתקדמים". שאלות כאלה ועוד הרחבות למיטיבי לכת תמצאו כאן.
יש אנקדוטות מעניינות מהמאגר?
בוודאי. כמו: מה השם הנפוץ בתנ"ך, מי קרא לשני בניו באותו השם ואילו שמות בתנ"ך של בנים אבל היום של בנות – לחצו כאן.
מי עשו במלאכה?
תודה לצוות המקורי של המיזם: נדב גרוס, הרב ירֹחם שמשוביץ וישי גלעד.
תודה ענקית לנדב גרוס – על הזמן, על הזנת רבים מהשמות, על עבודת הנמלים, על ההערות, על ההצעות ועל ההשקעה העצומה וההתמסרות למיזם הזה.
תודה לכל מי שהעיר הערות: נריה קליין, נתנאל גורדצקי, אלכסנדר הפנהיימר, רפאל מיוחס, אוריאל פרנק, עזריאל ברגר, שמשון לנדאו, ד"ר יעל לוין, הרב ירֹחם שמשוביץ ועוד. תודה לישי גלעד על הצד הטכני, תודה לאלעד פיניש על היישומון ושוב תודה לרב ירֹחם שמשוביץ על העיצוב ועל שעות ההשקעה.
מידע למטיבי לכת
לפעמים יש הבדלי כתיב דקים בין תנ"כים שונים, בעיקר אם יש וי"ו או אין. כיצד נהגתם או באיזה תנ"ך השתמשתם במאגר?
לא תמיד הקפדנו ללכת לפי תנ"ך אחד כי כמה אנשים עמלו על המאגר וכל אחד השתמש בתנ"ך אחר – בין דיגיטלי (למשל דיקטה או מאגר ספרות הקודש) ובין מודפס (למשל קורן לעומת דותן). לכן תמצאו למשל במאגר את הערך שַׂרסְכִים במילה אחת אע"פ שיש גרסאות שַׂר סְכִים בשתי מילים, והדבר לא אחת משנה את המשמעות (סביר יותר ששַׂר סְכִים אינו שם פרטי אלא תואר) – בחלק ההערות ציינו שיש גרסה אחרת, אבל לא תמיד הקפדנו על כך. עוד דוגמה: שאלת הכתיב של בנו של ראובן – חֶצְרוֹן או חֶצְרֹן (בראשית מו ט) – יש תנ"כים שמובא כך ויש כך. כיוון שזה מאגר שאינו מדעי בהכרח לא הקפדנו ללכת אך ורק לפי שיטה אחת.
היכן שיבצתם אדם ששמו מופיע בתנ"ך בשתי צורות דומות, כמו זְכַרְיָה, זְכַרְיָהוּ?
בדר"כ האדם יופיע שם הקצר יותר, ובעמודת ההערה יהיה אזכור לשמו הארוך. כלומר הבן של ירבעם המופיע בתנ"ך בשני שמות – זְכַרְיָה, זְכַרְיָהוּ, במאגר מופיע רק בערך זְכַרְיָה ובעמודת ההערות מוזכר שהוא מופיע גם בשם זְכַרְיָהוּ, אבל הוא אינו מופיע שוב בערך זְכַרְיָהוּ. וכן גְּדַלְיָה בן אחיקם מופיע בתנ"ך גם בשם גְּדַלְיָהוּ אבל במאגר הוא מוזכר רק בערך גְּדַלְיָה ורק בעמודת ההערות מצוינת הצורה השנייה – גְּדַלְיָהוּ, והוא אינו מוזכר שוב בערך גְּדַלְיָהוּ.
כך נהגנו בשמות דומים: שְׁבוּאֵל ושׁוּבָאֵל – יש ערך אחד שְׁבוּאֵל ובו מצוין כי יש לו עוד שֵם שׁוּבָאֵל אבל אין ערך נפרד שׁוּבָאֵל.
אבל אם השם השני אינו דומה לשם הראשון, או בשל שיקולי נוחות טכניות של שמות סמוכים ולכן מיותר לתת לכל אחד ערך נפרד (כמו זִיזָה, זִינָא אותו אדם בעל שמות שונים והם ערכים צמודים) לא הפרדנו אלא שיבצנו אותם יחדיו.
כך נהגנו בעיקר כשהשם דומה, אבל אם השם שונה – כמו שְׂרָיָה שמופיע גם בשם שַׁוְשָׁא – כל שם קיבל ערך נפרד.
קצת טריוויה ומידע מעניין וגם מפתיע
- מספר השמות במאגר:
גברים: כ-1500 שמות | נשים: כ-110 שמות
- השם הנפוץ ביותר:
גברים: 30 במספר: זְכַרְיָה – 26 פעמים, זְכַרְיָהוּ – 4 פעמים | נשים: 5 מַעֲכָה (נוסף על כך גם יש ארבעה גברים בשם זה)
- השם הכי ארוך:
גברים: פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִיעַד שַׂר שָׁלוֹם | נשים: הַצְּלֶלְפּוֹנִי
- שמות שבתנ"ך של בנים והיום (בעיקר) של בנות:
אֲבִיָּה, אַיָּה, אֵלָה, בְּרָכָה, דִּקְלָה, הֲדַר, זְמִירָה, יוֹנָה, יָעֵל, יַעְרָה, נֹגַהּ, עָפְרָה, עֲנָת, עֲתַלְיָה, רִנָּה, שְׁלֹמִית, תִּקְוָה
- שם שבתנ"ך עצמו משמש גם לבנים וגם לבנות:
אֲבִיָּה, גֹּמֶר, יָעֵל, מִיכָיָהוּ, מַעֲכָה, מִרְיָם, נוֹעַדְיָה, עֵיפָה, עֲתַלְיָה, שְׁלֹמִית
- בני אדם שנקראים בשמות של בעלי חיים לא שגרתיים:
גברים: חָגָב, עֹרֵב, פַרְעֹשׁ, שׁוּעָל, שָׁפָן
נשים: חֻלְדָּה
- שמות מעניינים:
גברים: אַדְבְּאֵל, אוֹבִיל, אוּזַי, אוּלָם, אוֹמָר, אָזְנִי, אֲזַנְיָה, אֲחִי, אַחְיָן, אֲחִירַע, אֲחַסְבַּי, אַחְרַח, אֲחַרְחֵל, אֲחַשְׁתָּרִי, אֵלָא, אֱלִיחֹרֶף, אַסִּיר, אֹצֶם, אַרְצָא, בּוּז, בַּקְבּוּק, בַּקְבֻּקְיָה, בַּקְבַּקַּר, גִּבְעָא, גִּדַּלְתִּי, גִּינַת, גֶּשֶׁם, דּוֹדַי, דַּרְקוֹן, הוֹדַוְיָה, הוֹתִיר, וַנְיָה, זִינָא, זַכּוּר, זֶכֶר, חֲוִילָה, חוּל, חַטּוּשׁ, חַטִּיל, חֲטִיפָא, חֵלֶם, יִבְחָר, יַדּוּעַ, יְהוּדִי, יַעֲקֹבָה, יָשׁוּב, יִשְׁוָה, יְתֵת, כְּלוּב, כְּלָל, לַהַד, מִבְשָׂם, מְבֻנַּי, מַגְפִּיעָשׁ, מוֹלִיד, מֵי זָהָב (אולי שם של אישה), מִסְפָּר/מִסְפֶּרֶת, מַעַץ, מֶשֶׁךְ, מִשְׁמַנָּה, נַעֲרַי, נֶפֶג, סַבְתָּא/סַבְתָּה, סוּחַ, סוּסִי, סִסְמָי, סוֹפֶרֶת, עֶגְלוֹן, עַזְבּוּק, עָמוֹק, עָמָל, עָנוּב, עָנָן, עַנְתֹתִיָּה, עֵפֶר, עִקֵּשׁ, עֵר, פֹּכֶרֶת הַצְּבָיִים, פֶּלֶט, פֶּלֶת, פָּרוּחַ, פַּרְנָךְ, פַּשְׁחוּר, צוֹפַר, צְרוֹר, קִישׁ, רְאָיָה, רְחֹב, רֵעִי, שְׁוָא, שְׁלֹמוֹת, שְׁלֹמִי, שֵׁלֶשׁ, שָׂרָף, שָׁשָׁק, תּוֹחַ, תְּחִנָּה, תִּילוֹן, תַּפֻּחַ
נשים: הַצְלֶלְפּוֹנִי, יְהוֹעַדָּן, יְרוּשָׁא/יְרוּשָׁה, מָחֲלַת, מֵי זָהָב (אולי שם של גבר), עֶגְלָה, עֲזוּבָה, צְרוּעָה, קְצִיעָה, קֶרֶן הַפּוּךְ, רָחָב, רִצְפָּה
- שמות הכוללים את השם "מוות" או שמות "מוזרים" או "לא נעימים" (רשימת חלקית):
גברים: אֲחִימוֹת, חֲצַרְמָוֶת, עַזְמָוֶת, טֶבַח, שֶׁמֶד, גַּעַל, מֶרֶד, נָבָל, סוֹטַי, קוֹץ, יָזִיז, זִמָּה, בֵּצָי, תַּחַת, שֶׁבֶר, שׁוֹבָב
נשים: חֶלְאָה
- אבות האומה ושימוש בשמותם:
שם יחידאי: אברהם, יצחק, יעקב (ואולי השמות יַעֲקֹבָה ויְשַׂרְאֵלָה קשורים לשמו), משה, אהרן, דוד, שלמה
- שני שמות לאותו האדם (שמות שמופיעים יחד; רשימה חלקית):
מזרע ישראל: תּוּבַל קַיִן, טוֹב אֲדוֹנִיָּה
לא מזרע ישראל: אֵסַר חַדֹּן, מְרֹדַךְ בַּלְאֲדָן, שְׁתַר בּוֹזְנַי, תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר
- שמות סמליים:
גברים: מַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז, פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִיעַד שַׂר שָׁלוֹם, לֹא עַמִּי, שְׁאָר יָשׁוּב
נשים: אָהֳלִיבָה, אׇהֳלָה, לֹא רֻחָמָה
- אנשים שקרואים על שם קרוב משפחה שלהם:
נָחוֹר (אחיו של אברהם נקרא על שם סבו), תּוּבַל קַיִן (על שם סבא של סבא של סבא שלו – קין), גָּזֵז (הדוד והאחיין באותו השם), קִישׁ (אביו של שאול וגם ודודו של קיש אבי שאול), מְרֹדַךְ בַּלְאֲדָן (אביו היה בַּלְאֲדָן)
- אותו השם לשני ילדים שונים:
למלך יהושפט היו שני בנים בעלי שמות דומים: עֲזַרְיָה, עֲזַרְיָהוּ
ליהודה (בנו של יעקב) היו בן ונכד בני אותו השם: עֵר (כנראה הנכד הקרוי על שם הבן שנפטר)
ליִשְׁעִי היו שני בנים – אחד בשם זוֹחֵת ואחד בשם בֶּן זוֹחֵת
לדויד המלך היו שני בנים באותו השם: אֱלִיפֶלֶט (ייתכן שהשם הדומה כי אחד מהם מת והשני נקרא על שמו).
רוצים להצטרף לרשימת התפוצה של האתר? לחצו כאן ותראו ישועות!
10/05/2023 at 11:29 pm
מקסים! חדשני! עושה סדר וממש מעניין!
אזה מזל שיש אותך… (כמאמר השיר
יישר כח! לך בכוחך זה והושע את ישראל
אורית
15/05/2023 at 9:22 pm
איזה יופי של רעיון!! כל הכבוד, מסוג הדברים שעליהם שואלים: איך לא חשבו על זה קודם? יישר כח 🙂
16/05/2023 at 11:04 am
תודות
15/05/2023 at 9:41 pm
יישר כח
רציתי לדעת אם יש גם לאייפון ואם לא האם אפשר לקנות את הספר בו מופיעים כל השמות?
תודה מראש
גיא
15/05/2023 at 9:59 pm
אין לאייפון.
איזה ספר אתה מתכוון?
16/05/2023 at 3:39 am
נפלא ממש גאוני
16/05/2023 at 11:03 am
תודה 🙂
16/05/2023 at 7:32 pm
הרגע התוודעתי לאתר באמצעות הראיון שלך בערוץ 14 – סיקרנת בהחלט.
תודה על תוכן מרתק, יופי של אתר אבדוק גם את האפליקציה.
16/05/2023 at 7:48 pm
משמח לשמוע 🙂
17/05/2023 at 6:03 pm
רעיון עצום
רציתי לישאול בבקשה
הבן שלי החליט לשנות את השם
שלו
עכשיו הוא שינה עדיין לא בתעודת זהות
אך
אני חוששת ששם ששינה לא מתאים
למי יכלה לפנות תודה
19/05/2023 at 11:41 am
תודה על המחמאה.
אשר לשאלתך – איני יודע.
16/05/2023 at 8:43 am
אין ערך על מוריה…
16/05/2023 at 11:04 am
מוריה אינו שם פרטי של אדם. המאגר מציג רק שמות של בני אדם
17/05/2023 at 1:00 pm
איפה אפשר לקרוא עם השם דויד?
17/05/2023 at 1:03 pm
איני בטוח שהבנתי. השם דוד ודם דויד – מופיעים במאגר
01/06/2023 at 6:47 pm
דוד לא מופיע יותר מזכריה??
שרה רבקה רחל ולאה לא יותר ממעכה?
02/06/2023 at 12:38 pm
הכוונה למספר האנשים בעלי אותו השם
05/06/2024 at 5:49 pm
חסר את נחש העמוני
05/06/2024 at 8:23 pm
הוא אינו חסר. בדוק שוב
30/07/2024 at 7:02 pm
ממש נפלא מתלהב מהרעיון תודה
יש אפשרות להוריד את המאגר או לקנות אותו בספר?
03/08/2024 at 11:42 pm
עניתי לך בדואל
02/08/2024 at 11:28 am
והיכן השם פינחס בן אלעזר בן אהרון הכהן?
03/08/2024 at 11:42 pm
מופיע במאגר, כמובן. מיד אחרי השם פיכל