גלו כלל פרשני–לשוני שיעזור לכם להבין פסוקים רבים.
@yiramne "מושך עצמו ואחר עימו" – תכירו כלל יסודי בלשון המקרא (פרשת וזאת הברכה) #לומדים_עם_טיקטוק #לומדיםעםטיקטוק #עברית #לשון #פרשתשבוע #פרשתהשבוע #פש #תנך #מקרא #יהדות #דברתורה #תורה #פרשה #ספרדברים #פסוק #פסוקים #דברתורהלשוני #דתלשוני #אבןעזרא #מושךעצמוואחרעימו #לשוןהמקרא #וזאתהברכה @ירעם נתניהו @ירעם נתניהו
תמלול:
יְחִי רְאוּבֵן וְאַל יָמֹת וִיהִי מְתָיו מִסְפָּר – כמובטח, הינה התשובה איך אפשר להבין את הברכה המוזרה הזאת.
משה מברך את ראובן: יְחִי רְאוּבֵן וְאַל יָמֹת וִיהִי מְתָיו מִסְפָּר – כלומר שראובן יחיה ולא ימות – שזו ברכה נהדרת, אבל ההמשך מוזר: שמְתָיו כלומר אנשיו של ראובן, יהיו מספר – כלומר קצת. איך אפשר להבין את זה? תכירו כלל יסוד בִּלשון המקרא: "מושך עצמו ואחֵר עימו" – כלומר מילה שנזכרת פעם אחת בפסוק, בעצם נמשכת גם למקום אחר בפסוק, כלומר היא כאילו כתובה פעמיים.
נדגים בפסוק שלנו:
את המילה אַל יש להחיל גם על המשך הפסוק: יְחִי רְאוּבֵן וְאַל יָמֹת (וְאַל) וִיהִי מְתָיו מִסְפָּר. עכשיו זאת כבר ברכה מעולה.
עוד דוגמות לכלל מושך עצמו ואחֵר עימו, והפעם מספר משלי:
וְלֹא לָמַדְתִּי חׇכְמָה וְדַעַת קְדֹשִׁים אֵדָע – לא סביר שאדם שלא למד חוכמה יֵדע דעת קדושים. אלא גם פה תשכפלו את המילה: וְלֹא לָמַדְתִּי חׇכְמָה וְ(לֹא)דַעַת קְדֹשִׁים אֵדָע.
ודוגמה אחרונה:
וְהַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן הַבְּרִית לִפְנֵי הָעָם – לכאורה היה צריך להגיד: נושאי ארון הברית. בסרטון אחר (תמצאו אותו כאן) הסברתי שזו צורה חריגה, אבל לפי הכלל "מושך עצמו ואחר עימו" אפשר להסביר: נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן (ארון) הַבְּרִית, ולכן אין פה צורה חריגה.
כתיבת תגובה