הסבר המזמור המפורסם בתהילים "שיר למעלות אשא עיני אל ההרים" כולל הערות לשון מעניינות.
@yiramne "שיר למעלות" מתהילים: הסבר המזמור בתוספת הערות לשון מעניינות #לומדים_עם_טיקטוק #לומדיםעםטיקטוק #לשון #עברית #מלחמה #עזה #חמאס #חרבותברזל #חרבות_ברזל #צהל #צבא #חיילים #יוםהזיכרון #קרב #פיקודהעורף #מילואים #תהילים #מזמור #שירלמעלות #תפילה #צורתהפסק #כתיבמלא #מיליםנרדפות #קמץקטן #צורותהפסק @ירעם נתניהו @ירעם נתניהו @ירעם נתניהו
תמלול:
הסבר המזמור בתהלים "שיר למעלות אשא עיני אל ההרים", כולל הערות לשון מעניינות.
שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי
לַמַּעֲלוֹת כנראה הכוונה מעלות-מדרגות שעליהן עמדו הלוויים כששרו בבית המקדש.
מֵאַיִן – בעברית ימינו רבים אומרים מאיפה (כמו: מאיפה אתה בארץ), אבל בעברית טובה כדאי לומר מֵאַיִן או מנַיין או מהיכן.
עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ
אָרץ היא צורת הפסק של אֶרץ. הרחבה על צורות הפסק תמצאו כאן. ולמה וָארץ ולא וְארץ? בתנ"ך כשווי"ו החיבור קודמת להברה מוטעמת, וי"ו החיבור באה בקמץ. בימינו אפשר גם וָארץ וגם וְארץ.
אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ
ה' לא ייתן לרגלך לַמּוֹט = להתמוטט, למעוד, ליפול. לַמּוֹט מהשורש מ-ו-ט, ומכאן גם: הֵמיט שואה – גרם להתמוטטות רבה, לאסון רב.
רַגְלֶךָ, שֹׁמְרֶךָ – צורות הפסק במקום הצורות הרגילות: רגלֵךָ֫, שומֶרְךָ֫. כזכור, הרחבה על צורות הפסק כאן.
הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל
יָנוּם – בעברית ימינו יש הבדל בין תנומה ובין שינה, אבל בתנ"ך כנראה אין הבדל כזה, אלא ינום ויישן הן מילים נרדפות.
ה' שֹׁמְרֶךָ ה' צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ
ה' יהיה הצל שלך, במובן שה' יסתיר אותך מפני האויבים.
שֹׁמְרֶךָ, יְמִינֶךָ גם אלה צורות הפסק במקום הצורות הרגילות: שומֶרְךָ֫, ימינְךָ֫.
יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה
יוֹמָם – שעות האור, וכמו: יומם ולילה. ואילו יום באה בשתי משמעויות:
שעות האור או יממה, 24 שעות. הרחבה תמצאו כאן.
יַכֶּכָּה* – הוספת הה"א היא עניין של כתיב מלא שלפעמים מופיע בתנ"ך, בעוד היום מקובל חסר. למשל: הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי – היום היינו כותבים נתת, כמו רוב המקרים בתנ"ך וכמו הכתיב בעברית לדורותיה.
ה' יִשְׁמׇרְךָ מִכׇּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ
יִשְׁמׇרְךָ הוגים בתנועת o, וסימן הניקוד תחת המ"ם נקרא קמץ קטן. הוא נראה כמו קמץ רגיל, אבל הוגים אותו o כמו במילה הסמוכה: מִכׇּל. איך מזהים קמץ קטן תמצאו כאן.
נַפְשֶׁךָ – אתם כבר יודעים: צורת הפסק של נפשְ֫ך.
ה' יִשְׁמׇר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם
וּבוֹאֶךָ – צורת הפסק של בואֲ֫ך
עוֹלָם – בתנ"ך עולם משמעו נצח, ולא: כדור הארץ או היקום.
*ירד בעריכה:
יַכֶּכָּה – הדגש "המוזר" בכ"ף השנייה מוכר לנו גם מהפסוק: וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. הדגש בכ"ף בא תמורה נו"ן שנבלעה. יַכֶּכָּה במקום הצורה: יכֶּנְךָּ (הדגש בסוף המילה בגלל השווא הנח), אַרְאֶךָּ במקום הצורה: אראֶנְךָּ (הדגש בסוף המילה – כנ"ל). את הנו"ן הזו מוצאים במילים כמו: כִּי מִשָּׁם אֶתְּקֶנְךָּ – אֶתְּקֶנְךָּ = אנתק אותך.
כתיבת תגובה