תורה, משכן, קורבן, כנסת – האם הפיכה של מילים שמשמשות בקודש לשימוש גם בחול היא חידוש של עברית ימינו או שכבר בתנ"ך עצמו מילים אלה שימשו לקודש וחול? שיחה מרתקת על תופעת החילון, כולל שבירת מיתוסים.
להאזנה ב-itunes לחצו כאן | להאזנה ב-Podcast Addict לחצו כאן.
הינה ההסכת גם ביוטיוב:
ולחובבי soundcloud:
לא אחת שמעתי תלונות שהעברית שלנו אינה לשון קודש כי היא שינתה מילים ששימשו בתנ"ך: בתנ"ך הן שימשו בקודש ואילו היום הן משמשות לחול, כמו משכן (בתנ"ך: משכן העדות, היום: משכן הבימה), מכהן (בתנ"ך: מכהן בבית המקדש, היום: מכהן במשרה בכירה), תורה (בתנ"ך: דברי קודש, היום: תורת המשחקים), ואת השינוי הזה כינו בשם תופעת החילון.
בשיחה עם ד"ר גבריאל בירנבאום יצאנו לבדוק אם אומנם תופעת חילון יש פה או שמא כבר בתנ"ך מילים מסוימות שימשו הן לקודש והן לחול (קלקלן-סופיילר: האפשרות השנייה).
בפרק תשמעו על הוויכוחים שהיו במתן השם כנסת לכנסת ישראל אשר בירושלים, תגלו על תופעת החילון בשפות אחרות (הולידיי – יום קדוש שהפך ל… חופשה), מה הסיפור של קדֵשה במשמעות יצאנית, וגם: על השינוי שחל בדבר שמאיר לנו – המנורה, ועל המהפך שקרה במונח יום הזיכרון.
שימו לב: בערך בדקה 0:55:30 נאמר אבא קובנר במקום ברל כצנלסון.
ד"ר גבריאל בירנבאום – בלשן, מחבר הספר "לשון המשנה בגניזת קהיר".
היה בעבר המזכיר המדעי של האקדמיה ללשון העברית.
פרקים קודמים בקולולושה בהשתתפות ד"ר בירנבאום:
- "קולולושה" פרק 5: מי רוצה לבטל את סימני הניקוד?
- "קולולושה" פרק 6: לא רק חי"ת ועי"ן – אילו עוד צלילים נעלמו מהעברית?
- "קולולושה" פרק 27: יש דבר כזה "עברית נכונה"?
- "קולולושה" פרק 28: שאילת מילים לועזיות – איום אמיתי על העברית?
- "קולולושה" פרק 38: צעצוע, חשמל, אקדח – מילים מהתנ"ך שהשתנתה משמעותן
הרחבה ודברים שהוזכרו בפרק:
- מ"צ קדרי, "על החילון בלשון", דעות יז (תשכ"א), עמ' 41–45
- מ' גן, "בין קודש לחול", לשוננו לעם יג (תשכ"ב), עמ' 66–77
- גב"ע צרפתי, סמנטיקה עברית, ירושלים תשס"א
- מ' אפרת, "'מעתק החילון' מנקודת מוצא בלשנית", לשוננו עג (תשע"א), עמ' 209–247; 371–399
- Leech, Semantics, London 1974
- הרחבות על מילים שהוזכרו בפרק וגם אלה שלא – בדף הסיכום של ד"ר בירנבאום
.
.
רוצים לקבל עדכון על ההסכת הבא? רוצים לדעת מתי עולה הרשומה הבאה?
לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"
.</spa
08/02/2024 at 9:27 pm
ירעם,
את הדעות הפוליטיות שלך אפשר לנחש, פחות אותו יותר, ממה שאתה אומר במפורש ובין השורות. מילא.
אבל הפעם הגזמת! ייחסת לשמעון פרס את הביטוי ״קורבנות השלום״, פייק ימני שכוונתו רעה.
תציץ בויקיפדיה, יש שם ערך מלא וגדוש בעניין.
אני קוראת לך לתקן את עצמך בפומבי בפרק הבא של ההסכת.
08/02/2024 at 9:39 pm
תודה על המידע.
לא ידעתי שפרס לא אמר זאת מפורשות (אע"פ שאמר משהו דומה, לפי ויקיפדיה: "דרור בן ה-25, וערן בן ה-23, יצאו לטייל לתומם באחד המקומות היפים של ישראל, ונפלו במערכה על השלום. הם קורבנות של שנאה יוקדת, של רשעות מטמטמת").
08/02/2024 at 10:35 pm
זה דומה??? הוא אומר קורבנות של שנאה ושל רשעות!
וכן, ככה זה, כשניזונים ממקורות מידע מוטים, לוקחים עיוותים שמטרתם תעמולה כדברי אמת.