היא יפה בעיניך? בוודאי. אבל במה זכו העיניים שהשפה – ולא רק העברית – העניקה להן כאלה "סמכויות שיפוט", בשעה שהתהליכים המחשבתיים בעצם מתנהלים במוח, והעיניים הן רק הצינור להעברת המסרים?
העין היא כבר מזמן לא רק שם של איבר בגוף, אלא הרבה מעבר לכך, ובמילון תמצאו עשרות ביטויים שכולם קשורים בעיניים. לעיתים, אלה ביטויים שהעיניים הן חלק מהותי מאוד. "אמרו לנו שהחרמון הוא העיניים של המדינה" אמר טוראי בני מסס, חייל בגדוד 51 של גולני, כשסיפר כיצד הוחדרה בהם המוטיבציה לקראת הקרב הקשה על כיבוש החרמון במלחמת יום הכיפורים – ונכנס להיסטוריה.
עין יכולה להיות עין רגילה, עין אלקטרונית, עין בעץ, עין בסריגה, עין ברשת, עין המצלמה – ובאנגלית גם עין במחט (ובעברית היא קוף המחט) – ועוד ועוד.
עין היא גם המרכז השקט של הסערה, ומכאן הביטוי עין הסערה. היא יכולה להיות גם עֵינו של השוֹר, ובאנגלית bull's eye, וכאשר הצלף פוגע בדיוק ב"בול", אין שום קשר לבול המודבק על מעטפת המכתב, אלא שפגע בדיוק במרכז המטרה.
הבאנו כמה מובנים, טפו טפו, בלי עין הרע, ובארמית: עינא בישא.
העיניים יכולות להביע המון: הן יכולות להיות עיניים רמות (וזה סימן לגאווה), או עיניים כָּלות, עינֵי כל יכולות להיות נשואות אלינו, עינינו יכולות לצאת מחוריהן בתימהון, ואנחנו יכולים לעשות עיניים למישהו, ויכולים לתת משהו בעין יפה – והכל, בלי שדיברנו כלל על תפקידן של העיניים, לראות. ואין כאן כל אחיזת עיניים.
וכמובן, אנחנו יכולים להגיב בתגובה של "עין תחת עין". לעיתים, נעשה זאת כעונש למישהו, כאשר איננו מסכימים איתו, ובעברית של ימינו: כאשר איננו רואים את הדברים עין בעין איתו. הביטוי אינו מודרני ומקורו בתנ"ך: "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן" (ישעיהו, נ"ב, 8). אבל, הלשונאית רות אלמגור רמון אומרת בעניין זה, כי במקור הכוונה היתה "יראו במו עיניהם", ואילו המשמעות שאנחנו מכירים היום מקורה בתרגום הביטוי האנגלי to see eye to eye, ובעברית מתוקנת היינו צריכים לומר: תמימֵי דעים, ולא רואים עין בעין. ועוד בנושא עיניים, היא אומרת כי "ביצה עלומה" (ביצה שיצקו אותה שלמה לנוזל רותח והחלמון נעלם בתוך החלבון – ההגדרה מאתר האקדמיה ללשון; בניגוד לביצת עין שם החלמון נשאר) היא בעצם "ביצה אַין", כלומר ביצה שהחלמון כמעט נעלם בה מן העין, ולכן קראה לה האקדמיה ללשון: ביצה עלומה.
עין אחרת היא זו הנובעת מים, המעיין. עין חרוד, עין גב וכל האחרות הן עַיִן כזו, אבל בנקבה. וסימן ההיכר: הריבוי לעין בגוף הוא עיניים, והריבוי לעין שהיא מעיין – עֲיָנוֹת.
בקיצור: עיניים שלי, פקחו עין ותעשו רק מה שראוי בעיניכם, ושלא יהיו לכם עיניים גדולות!
כתיבת תגובה