וי"ו החיבור, בניין הפעיל, הדגשים – צל"ש וטר"ש במצעד העברי השבועי

מה מצב הגיית וי"ו החיבור בשירים, האם בניין הIפעיל הופך להEפעיל, ומה קורה לדגש במילים "בכל" ו"לכל" – סקירה על מצב העברית בשירים של המצעד השבועי.

הרבה זמן לא סקרתי את ההגייה בשירים במצעד השבועי, והינה זה קורה שוב.

הסקירה לפי מצעד גלגלצ:

תזכורת לכמה דברים חשובים:

  • כל סקירה מהמצעד כוללת את ביצוע השיר עצמו מיו-טיוב ואת מילות השיר שבהן אני דן (לא כל מילות השיר אלא רק הקטעים הנחוצים).
  • סימון בצבע אדום של סטייה מהתקן בעברית (טר"ש), וסימון בצבע כחול של מילה שרוב מוחלט של דוברי העברית הוגים שלא על פי התקן ואילו הזמר שר על פי התקן (צל"ש).
  • בתום כל שיר מופיעה הצורה התקנית.
  • שימו לב: לא ניקדתי ניקוד מדעי אלא ניקוד שמנקדים בייעוץ לשון.

מקום ראשון במצעד

אייל גולן ובניה ברבי – ממה את מפחדת

לא מבין מה עובר עלייך

זה התחיל כבר בסתיו שעבר

לא מבין מה אומרות עינייך

הן כבר לא מספרות על מחר

[…]

וזאת את שאמרת באותו יום שבת

רגשות לא שומרים בכיסים

איך שלחת לי מבט ובשקט לחשת

שאיתך זה לכל החיים

צל"ש:

וּמֵבין – לאט לאט יותר ויותר הוגים ומָבין

וּבֿשקט – ולא וְבּשקט

טר"ש:

לכּל – במקום לל


מקום שני במצעד

עדן חסון – אין יותר מועדונים

את אומרת נגמרו המשחקים

את אורזת תיק מלא בגדים ושבה להורים

כי הלילות שלך יותר מידי קרים מסתובבת

מסתגרת עד שנגמרים החברים

נפלת על גבר שמוצאים רק בסרטים

שנראה בדיוק הטעם וללב עושה קסמים

עושה קסמים 

[…]

על רכבת מלאה באנשים אוזניות ומשקפיים מסתירים את הפנים

אל המסך שוקעת כי כולם בוהים כל אחד שמסתכל אז מגבירים ומגבירים

צל"ש:

שנראֶה – ולא שנראָה (הכלל הוא: בעבר: נראָה, בהווה: נראֶה)

וּמשקפיים; וּמגבירים – ולא וי"ו בתנועת E: וְמשקפיים; וְמגבירים

טר"ש:

בִּדְיוק – מתי אנשים יפנימו שמדובר במילה דיוק שהוספנו לה בְּ ולכן: בְּדִיוק

בְּאנשים – התקן הוא בָּאנשים. זה אכן קצת מוזר כי בעצם אין לְאנשים והתוצאה היא שאין הבדל בהגייה בין אנשים מיודעים לשאינם מיודעים


מקום שלישי במצעד

אורי בן ארי – שממה

הנה שוב נשארתי לבד

השארתי אצלך את הלב

שירים שכתבתי רק לך

כולם מכירים בעל פה

ואנשים עוד מחפשים את עצמם

וגם אני קצת איבדתי את זה

הלב שבור הקיץ מושלם

‏‪חוץ מזה אנ׳לא זוכר הרבה‬

רק איך הייתי בורח מכל מה שרע לי

וגם קצת ממך אז יצאתי לפאבים

שתיתי הקאתי את כל הסלטים שיש לי בראש

[…]

אז התחלתי לזוז כי אין פה כלום

הריגושים כבר כבו בלילות קפוא

מה שהיה כבר מת

גם את כבר משחקת לי אותה כאילו השתנית

מה פתאום את נהיית לי כזאת אלגנטית

כל הלקסיקון שלך כפרה ומאמי

אז יאללה כבר די

איך עוד לא הבנתי כולך תחפושות

[…]

אני נתתי לך הכל הייתי שם בקור

נכנסת אז למעיל שלי לחיים שלי מי אמור

אפילו אז בים היה לנו מושלם

עד שזרקת משפט ששוב דפק לנו את הכל

אמרת מלא שטויות

״לא זה לא יכול להיות שכל העבודה שלך זה לשחק עם אותיות״

את זרקת הכל לפח יש לך אגו מנופח

עזבי אותך שטויות

עזבי אותך שטויות

צל"ש:

הִשארתי; הִתחלתי – רבות נכתב על העלמת בעניין הִפעיל והפיכתו לבניין הֶפעיל, וכאן הזמר הוגה ע"פ התקן

הֵקאתי – גם בניין הִפעיל אבל כאן ההגייה בתנועת E (למה? כי זו גזרה אחרת. ה"סיבוך" הזה הוא חלק מההידרדרות של ההִפעיל. וראו עוד במקום השביעי)

מָכירים -ולא מֶכירים

טר"ש:

וְאנשים; וְמאמי – התקן הוא וָאנשים וּמאמי. אפשר להניח שלומר וּמאמי יישמע קצת מוזר בשיר כזה

עַזבי -טעות נפוצה. יש לומר עִזבי (כמו: כִּתבי. כאן איש אינו טועה)


מקום רביעי במצעד

עומר אדם – טמפרטורה

מה השעה ומתי אני בא

ומתי את יורדת למטה הולכים לים (יאללה ים)

שימי ביקיני קטן לבנטיני

נהייתי בלונדיני מרוב שהשמש חם (כמה חם)

כאן, כאן זה לא קובּה

אבל יש לי שמש ואותך

[…]

קוקוס מלון, אבטיח טילון,

המזרח הלטינו-תיכון, המוחיטו כאן (קנקון כאן)

עד שיקרה לנו משהו גדול

בואי נשכב על החול נתפנן על השמש חם

כאן לא קרטחנה

אבל יש לי שמש ואותך

טר"ש:

וְמתי – התקן הוא וּמתי

קוקוּס – תתפלאו אבל התקן הוא קוקוֹס


מקום שישי במצעד

שבט אחים ואחיות

70 שנה במכונית

אני נוסע ומביט

על מה היה ומה נהיה

ואיך נפשי עוד הומיה

[…]

כאן זה בית, כאן זה לב

ואותך אנ'לא עוזב

אבותינו – שורשים

ואנחנו הפרחים, המנגינות

שבט אחים ואחיות

צל"ש:

יש להניח שאבשלום קור עבר על השיר הזה (השיר ביוזמת גלגלצ), ולכן אין שגיאות הגייה:

וּמָביט – ולא וְמֶביט

וָאנחנו; וָאחיות – ולא וְאנחנו, וְאחיות


מקום שביעי במצעד

נועה קירל – חצוף

אוף! איך אתה מזיז אותי בכל הגוף
אל תעלם אל תעוף
איפה הלכת, איפה הלכת, איפה הלכת חצוף
אל תעלם אל תעוף, תביא נשיקה לפרצוף
איפה הלכת, איפה הלכת, איפה הלכת[…]פעם אתה קר ופעם חם מחזיקה אותך קצר לא סתם זה אטיטיוד, אתה חמוד

אבל אתה חייב משמעת

[…]

תן לי לגלות לך בסוד
מה גורם לגוף שלי לרקוד
בום! תרים לי עוד, בום! תרים לי עוד
ווליום שמעיף למעלה

צל"ש:

מֵזיז; שמֵעיף – גם בניין הפעיל, וכאן התנועה ב-E כדין, ולא מָזיז; מָעיף (זוכרים את הסיבוך לעיל? הינה הוא שוב)

טר"ש:

וְפּעם – במקום וּפֿעם


מקום שמיני במצעד

אברהם טל – שיר חדש 

כמה שאלות זה עולה לי
בחיים לא הכל זה מזל
בין הקירות מה קורה לי?
אני סאחי וקצת מבולבל
ממחר אני אתחיל שיר חדש
כבר מתנגן לי

[…]

ולפעמים אני לא מבין בכלל ממה אני נבהל
אולי חצי כדור עדיף שלא יכאב בכלל
סלחתי לך, אני סלחתי לי
כל מה שבנינו לא נשאר שלך ולא שלי
לבנות קשה ולפרק זה בקלות
עוד משוגע כזה עם מסכת שפיות
שיקרתי לך, אני שיקרתי לי
מכל הבלאגן שכחתי קצת מאיפה באתי
עכשיו הולך לישון לבד מול הים
ומגלה בי צד שלא הכרתי מעולם

צל"ש:

וּמגלה – כאן הוא הקפיד על הגיית הוי"ו ולא הגה וְמגלה

טר"ש:

וְקצת; וְלפרק – אבל כאן הוא לא הקפיד ולא הגיית וּקצת; וּלפרק


מקום תשיעי במצעד

מסע – אליעד

אושר מתקרב 
הצלחת להתגנב 
אור שלא עוזב 
ומתגלה בחושך 
בכל קצוות תבל 
מישהו מסתכל 
אומר תודה לאל 
על אהבת אמת 

ואת יחפה, אדמה רועדת 
איך אחרי כל השנים, הרגשתי שייך 
באת מהמדבר, כמו סופה נודדת 
כשחיפשתי את עצמי, מצאתי אותך 

צל"ש:

וּמתגלה – הזמר הקפיד על כללי הוי"ו

בּכֿל – הזמר הקפיד על ביטול הדגש

הִצלחת – הזמר הקפיד על בניין הפעיל, אבל עוד רגע יגיע "אבל"

טר"ש:

הֶרגשתי – אבל כאן הזמר לא הקפיד והגה בתנועת E במקום בתנועת I – הִרגשתי

3 תגובות בנושא “וי"ו החיבור, בניין הפעיל, הדגשים – צל"ש וטר"ש במצעד העברי השבועי

הוסיפו את שלכם

  1. מעניין ביותר, ירעם!!! תודה! ודרך אגב, לאלה הנמצאים בקצה השני של העולם, היה טוב לשמוע מה השירים החדשים שזכו למקומות נכבדים במצעד הפזמונים… שמחתי מאוד לקרוא מה ההבדלים בין התערבותו של עורך לשון לזו של יועץ לשון, אך עדיין היה קשה לי לראות את הצעות ההיגוי בניקוד של יועץ הלשון…(מָכּירים במקום מַכּירים, או וָאֲנשים במקום וַאֲנשים. האם יש סיבה/הצדקה לכך שלתנועת A נבחר תמיד הסימן לקמץ ולתנועת E הסימן לסגול? נראה לי (בסגול!) שגם אם הדוברים לא מבחינים בין סימני הניקוד, עורך הלשון "נכנע" ומבטל את ההבחנות הנדרשות. ואולי אני טועה? אשמח מאוד לדעת מה הסיבה…שבת שלום ומבורך! בתודה מראש, רחל

    1. תודה, רחל.
      אשר לשאלתך –
      הסיבה לשינוי היא שהניקוד המדעי אינו חשוב בייעוץ לשון כי אין רואים את הניקוד אלא רק שומעים את התנועות. לא אחת יועץ הלשון יעדיף לנקד קמץ דווקא ולא פתח או חטף פתח כדין כי הקמץ הוא סימן תנועה בולט יותר לעין, ולכן סביר יותר שההוגה יראה אותו. זאת הסיבה שבייעוץ לשון אני מבכר את הסגול הבולט על פני הצירה הבולט פחות.
      עוד מידע תמצאי כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: