עושים לזה סוף! על אי-הדיוקים בהודעת וואטאספ שנשלחת בכל שנה בחנוכה בנושא בצע כסף, קרן הצבי והון תועפות.

@yiramne

הודעה שנשלחת בכל שנה בחנוכה ויש בה הרבה אי-דיוקים. עושים לזה סוף! #לומדים_עם_טיקטוק #לומדיםעםטיקטוק #לשון #עברית #חנוכה #נרות #חגחנוכה #חגאורים #וואטסאפ #הודעה #אטימולוגיה #אטימולוגיהעממית #גיזרון #שטויות #אידיוקים #לאנכון #תפסיקועםזה #תפסיקולשלוחאתזה #דיעםזה #בדיקתעובדות #תועפות #בצעכסף #בצע #קרןהצבי #הניחמעותיועלקרןהצבי #ניב #ביטוי פתגם@ירעם נתניהו @ירעם נתניהו

♬ צליל מקורי – ירעם נתניהו

תצלול:

בכל שנה שולחים את ההודעה הזו, והגיע הזמן לגדוע את שליחתה כי יש בה הרבה דברים לא נכונים או לא מדויקים.

בהתחלה לא היו  מטבעות כסף. האנשים לקחו מתכות, התיכו אותן, ובצעו מהן חתיכות. חתיכות אלה נקראות בצעים, וביחיד – בצע! מכאן הביטויים: "בצע כסף", "רודף בצע".

לא מדויק. בָּצַע קשור לחיתוך אבל אין קשר לכסף דווקא, אלא לחיתוך וביצוע של כל דבר. רודף בצע – רודף רווח – רודף חלק ועוד חלק. טענת הכותב שבצע קשור לכסף דווקא: לקחו מתכת, התיכו אותן ובצעו חתיכות – דורשת ראיה, ואין כזו.

על מנת לשמור את הבצעים הללו צריך היה ארנק. אך מה עושים כשאין ארנק? שמים את הבצעים בתוך קרן של בעל חיים. מכאן הביטויים: קרן חיסכון, קרן פנסיה, קרן להשכלה גבוהה.

כנראה אין כל קשר בין קרן של חיה ובין קרן במשמעות סכום עיקרי או ההון היסודי שעליו מוסיפים את הרווחים. כנראה קרן במשמעות הזו קשורה למילה האכדית קֶרֶנֻּ qerenu שמשמעה גורן או ערימה – כלומר החלק העיקרי באוכל כי הגורן היא מקום השיבולים שמהם מכינים לחם, ומכאן החלק העיקרי של הכסף. ואין קשר לקרן של חיה.

מי שלא היה חכם במיוחד שם את כספו בקרן הצבי, שהיא חלולה ופתוחה משני הצדדים.  מכאן הביטוי: "שם את כספו על קרן הצבי".

לא נכון. ראשית, הקרן של הצבי אינה חלולה ופתוחה משני הצדדים. היא אטומה. דבר שני, כדאי לדייק בניב: הניח מעותיו על קרן הצבי (ולא שם את כספו). שימו לב – על ולא בתוך. הציור בביטוי הוא שקרן הצבי אינה דבר שבאמת יכול להחזיק את הכסף, ולכן משמעות הביטוי היא שהאדם השקיע את כספו בדבר שהוא כנראה רק יפסיד ממנו.

מי שהיה לו הרבה מאוד כסף, היה צריך קרניים גדולות שיאחסנו את כל הכסף בתוכן. (כאמור, לא נכון) לכן השתמש בקרניים של ראם שנקראות 'תועפות'. מכאן הביטוי – "הון תועפות"!

לא נכון. הקרניים של הראם אינן נקראות תועפות. הכותב הכיר את הפסוק "כתועפות ראם לו", אבל כנראה לא הבין את הפסוק. המילה תועפות קשורה לתוקף, לרוממות (כנראה תועפות קשורה לתעופה), ולא לקרניים. "כתועפות ראם לו" הכוונה כמו ההתנשאות והגובה המרשים של הראם.

בקיצור, כל הסיפור הזה מונח על קרן הצבי ועומד על כַּרעי תרנגולת.