גלו אם יש קשר בין: השכים ושכם; צואה ויציאה; פרש=פסולת ופרש=הבדיל; וגם: על משמעות המילה מצה ועל הגיית המילה יתר.

  • רוח וריח הם מאותו השורש – רו"ח. ראה BDB בשורש רוח.
  • להחמיץ במקור פירושו 'להיות חמוץ', והתהליך הסמנטי היה בדיוק כמו שכתבת. את השאלה שהוספת בסוף לא הבנתי.
  • אכן BDB אומר שבמקור הייתה משמעות השכים 'טען את המשא על שכמי הבהמות ליציאה לדרך'.
  • לא, BDB אינו קושר צואה (וגם צאה) ליציאה. הוא גוזרו משורש צו"א, ומצביע על מקבילות בערבית, אתיופית ואכדית. אני אומר, שייתכן שהיה קשר כלשהו בין צו"א לבין יצ"א (השווה: טוב – יטב; נוק – ינק).
  • לפי BDB אין קשר בין פֶּרֶש = 'פסולת' לבין השורש פר"ש = 'הבדיל' ומאוחר יותר 'יצא'. בראשון יש ש2 (בארמית תי"ו) ובשני ש1.
  • במקורות יש גם יֶתֶר וגם יָתֵר, והיום הכול לפי השימוש.
  • לא שמעתי את גזירת מצה מן נצ"י, וגם לא שמעתי שיש לשורש הזה קשר ל'למהר'. HALOT מביא גם דעה שזו מילה שאולה משפה לא שמית.