בחודש אלול מתחילים להגיד סליחות, וזה הזמן להתבונן בכמה מהביטויים המוכרים ביותר מהתפילה המפורסמת.
הטור בטקסט "חי":
דו-משמעות
בסליחות אומרים י"ג מידות, ושם מופיע: וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא: ה' ה'…
רגע, מי קרא למי: א-להים למשה או משה לא-להים?
הפסוק וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא שאומרים בסליחות (ומקורו בתנ"ך, כמובן) הוא דו-משמעי. נפרק אותו כדי להסביר:
וַיַּעֲבֹר ה' – פה מדברים על ה' | עַל פָּנָיו – הכוונה שה' עבר על פניו של משה | וַיִּקְרָא – מי, ה' או משה? דו-משמעי, כאמור.
יש עוד פסוקים דו-משמעיים בתנ"ך, כמו זה: וּלְשֵׁם… אֲחִי יֶפֶת הַגָּדוֹל.
שֵם וחם היו אחים, אבל כשכתוב אֲחִי יֶפֶת הַגָּדוֹל, מי האח הגדול: יפת הוא האח הגדול של שֵם או שֵם הוא האח הגדול של יפת? דו-משמעי.
אף ארוך הוא דווקא טוב
עוד מהסליחות: אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת.
האם יש קשר בין אף ובין הביטוי ארך אפיים?
ארך אפיים – סבלני. ומה הקשר בין סבלני ובין אף? כשאדם כועס זה נראה כאילו יוצאות לו להבות מהאף, ולכן האף מסמל כעס.
ועכשיו חידה: מה ההפך של ארך אפיים, ובאיזה ספר הצורה ההפוכה הזו מופיעה? התשובה במהופך.
[התשובה: קְצַר אַפַּיִם יַעֲשֶׂה אִוֶּלֶת (משלי יד, יז)]
מה זה בְּדִיל וַיַּעֲבֹר?
גם אם אינכם אומרים בסליחות בְּדִיל וַיַּעֲבֹר, אתם כנראה מכירים את זה. אבל מה משמעות המילים?
בְּדִיל היא מילה בארמית, והיא מורכבת משלושה חלקים: בְּ+דִי+לְ.
דִי בארמית = ש-, ומכאן: בְּדִיל – בשל, בשביל, למען.
בְּדִיל וַיַּעֲבֹר = בשל ויעבור – בשל אמירת וַיַּעֲבֹר. כלומר אנו מבקשים מהקב"ה שישמע את תפילתנו בְּדִיל וַיַּעֲבֹר, בזכות אמירת וַיַּעֲבֹר, שבה מוזכרות י"ג מידות של רחמים.
עניין של זמן
אחרי י"ג מידות אומרים את הפסוק הזה: וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנֵנוּ וּלְחַטָּאתֵנוּ וּנְחַלְתָּנוּ.
רבים אומרים: וְסָלַ֫חְתָּ במלעיל. אבל זו אינה הקריאה הנכונה.
הקריאה הנכונה היא: וְסָלַחְתָּ֫ במלרע.
- וְסָלַ֫חְתָּ – לשון עבר. אתה כבר סלחת.
- וְסָלַחְתָּ֫ – לשון עתיד, תסלח, כלומר זו בקשה מהקב"ה שיסלח לנו.
חשוב להקפיד על ההטעמה פה כי היא משנה לחלוטין את המשמעות.
כתיבת תגובה