הסברים על המילה "ובכן" בתנ"ך ובתפילה בראש השנה.

@yiramne

וּבְכֵן תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ – מה פשר המילה "ובכן" פה שמצויה הרבה בתפילות של ראש השנה? #ובכן #ראשהשנה #תפילה #ואז #ובכןצדיקים

♬ צליל מקורי – ירעם נתניהו

תמלול:

  • וּבְכֵן תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ 
  • וּבְכֵן תֵּן כָּבוד לְעַמֶּךָ
  • וּבְכֵן צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְׂמָחוּ
  • וּבְכֵן נַקְדִּישָׁךְ מֶלֶךְ
  • וּבְכֵן וּלְךָ תַּעֲלֶה קְדֻשָּׁה כִּי אַתָּה אֱלהֵינוּ

מה פשר המילה ובכן פה שמצויה הרבה בתפילות של ראש השנה?

בעברית ימינו ובכן משמעה: אם כן; מילה שפותחת אמירה אבל קושרת אותה למה שנאמר קודם.

בתנ"ך ובכן מופיעה פעמיים בלבד (במגילת אסתר ובקהלת) ויש לה הסברים שונים, לא בהכרח שונים מאוד: אז, אחרי כן, וכן (ובאמת תרגום אונקלוס לארמית מתרגם את ואז – ובכן); וכך. גם בתפילה שלנו ההסברים האלה טובים, אבל חיזוק להסבר ואז דווקא יש בכך שבכתבי יד שונים במקום "ובכן" בתפילה מופיע "ואז".


הרחבה:

בקהלת: וּבְכֵן רָאִיתִי רְשָׁעִים קְבֻרִים וָבָאוּ וּמִמְּקוֹם קָדוֹשׁ יְהַלֵּכוּ וְיִשְׁתַּכְּחוּ בָעִיר אֲשֶׁר כֵּן עָשׂוּ גַּם זֶה הָבֶל

באסתר: לֵךְ כְּנוֹס אֶת כׇּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן, וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי.

מילון קדרי:

ובכן  = וכך.

ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת (אסתר ד טז)

וכך אבוא

ובכן ראיתי רשעים קבורים (קהלת ח י)

אב"ש

ובכן = הואיל וכך, אם כן אפוא, לאחר כל זאת

ובכן תן פחדך על כל מעשיך (עמידה ימים נוראים)

ובכן = בדרך זו, באופן זה

ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת (אסתר ד טז)

דעת מקרא

ובכן = באופן זה

ובכן = ואז (תרגום אונקלוס אז = ובכן). והשווה בר"ה: ובכן צדיקים

ובכן באסתר = התרגום הארמי: בתר כן = אחרי כן

אונקלוס – אז = ובכן

*

דעת מקרא קהלת

ובכן ראיתי רשעים קבורים

ובכן = אכן

אבן ג'נאח הציע כמה פירושים: ואז, אחר כן, ולבסוף נטה לפרש: וכן. 

רד"ק

ובכן אבוא = ובזה

ובכן ראיתי = ובאמת