על מקור הביטוי "קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים".
לא מכבר דיברנו על הפתגם 'טול קיסם מבין שיניך, טול קורה מבין עיניך' – קודם שאתה מוכיח את הזולת על מעשיו, בדוק את התנהגותך שלך. היום נדבר על פתגם אחר שמשמעותו דומה.
נפתח בסיפור: התלמוד מספר שבחצרו של ר' ינאי צמח אילן שנטה לרשות הרבים. יום אחד בא אל ר' ינאי אדם אחד שגם בחצרו נטה האילן לרשות הרבים ושאל אותו מה עליו לעשות. ר' ינאי ביקש מהאיש שילך לביתו ויחזור אליו לַמחרת. בלילה קצץ את האילן שבחצרו, כדי שלא יפלוש לרשות הרבים. למחרת חזר האיש ור' ינאי הורה לו לקצוץ את האילן שגדל בחצרו. על כך התלמוד שואל מדוע לא אמר לו לקצוץ את אילנו מיד, ביום הקודם, ומשיב: הוא עשה כך משום קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים. כלומר – תקן את מעשיך לפני שתבקר את מעשיהם של אחרים. קשוט עצמך – תקן את עצמך, יַפֵּה את עצמך. לקשוט כמו לקַשֵּט. הפעלים לקשט ולקשוט – שניהם מלשון התלמוד והמדרשים, וייתכן שהם קשורים למילה קושְט, מן התנ"ך, שמשמעה אמת ויושר.
המקשט והקושֵט מיישרים, מתקנים ומייפים. קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים.
כתבה: נורית אלרואי
כתיבת תגובה