כפיות טובה נחשבת להתנהגות מכוערת מאוד – גלו אם יש קשר בינה ובין כפייה.

מנחם: שלום לנורית אלרואי. כאן מנחם פרי. כפיות טובה נחשבת להתנהגות מכוערת מאוד. יש קשר בינה לבין כפייה?

נורית: כפיות הטובה והכפייה נגזרות משורש אחד – כפ"ה, ואף כי לכל אחת מהן משמעות משלה נראה שיש להן קו משותף.

הפועל כפה כתוב בתנ"ך פעם אחת בלבד, בספר משלי, ושם משמעו ביטל, דחה, שיכך: "מַתָּן בַּסֵּתֶר יִכְפֶּה אָף". יכפה אף – כאילו יכופף את הכעס, ידחה אותו, ישכך אותו. המשמעות הזאת איננה משמשת בעברית החדשה.

בלשון חכמים נוספו על הפועל הזה שתי משמעויות: האחת – הכריח, אנס. המשנה קובעת שגם אישה שיש לה מאה שפחות, בעלה "כּוֹפָהּ לַעֲשׂוֹת בַּצֶּמֶר", מכריח אותה לסרוג, כדי שלא יעלו על דעתה מחשְבות זימה. גם במשמעות הזאת יש קרבה בין כפה לבין כפף. כפה –  כופף את רצונו של מישהו. המשמעות השנייה – הפך, למשל, כלי שפיהו למטה ותחתיתו למעלה.

כפה והפך – היפוך האותיות. למשל במשנה: "כּוֹפִין אֶת הַסַּל לִפְנֵי הָאֶפְרוֹחִים כְּדֵי שֶׁיַּעֲלוּ וְיֵרְדוּ" – הופכים את הסל כדי שהאפרוחים יוכלו להיכנס אליו ולצאת ממנו. וזאת גם המשמעות של כפיות הטובה שמקורה בתלמוד: "אמר להן משה לישראל כפויי טובה בני כפויי טובה" – כפוי טובה הוא מי שהופך את פניה של הטובה שעשו לו ומסתיר אותה כדי שלא ייאלץ לגמול עליה.

מנחם: נורית אלרואי, תודה רבה.