על מקור הביטוי כפתור ופרח – באיזה כפתור ובאיזה פרח מדובר.
מנחם: שלום לרות אלמגור-רמון. כאן מנחם פרי. "כפתור ופרח" כתב מישהו על לשונו היפה של ספר חדש. מה הקשר בין כפתור, פרח ויופי, רותי?
רותי: היצירה הראשונה שעליה נאמר שהייתה עשויה "כפתור ופרח" היא מנורת הזהב במשכן. היו בה שלושה סוגי קישוטים: גביעים, כפתורים ופרחים: הכפתור היה מעין ניצן או פקעת, וממנה יצא הפרח. כל הכפתורים בני ימינו נולדו מאותו כפתור במנורת הזהב.
בגוף המנורה היו ארבעה גביעים, חמישה כפתורים ושלושה פרחים, ובכל אחד מששת הקנים היוצאים מן המרכז היו שלושה גביעים, כפתור ופרח. מכאן היה הצירוף "כפתור ופרח" לשם נרדף לדבר יפה ומהודר – הרבה לפני זמננו: ר' טרפון, אומר המדרש, "בשעה שהיה אדם אומר דבר מתוקן" לפניו "היה אומר: כפתור ופרח".
רבי אִשתורי הפרחי – בן המאה השלוש-עשרה, עלה לארץ-ישראל מצרפת דרך ספרד, התיישב בבית שאן ומשם סייר בארץ שבע שנים, וחיבר ספר על מצוות התלויות בארץ, ולא היינו מספרים כאן את סיפורו, לולא קרא לספרו: כפתור ופרח. הצירוף "כפתור ופרח" שימש גם בספרות שלאחר תחיית הלשון.
מנדלי מוכר ספרים, למשל, כותב ב"ספר הקבצנים" שלו על ספרים שיצאו ברישול, בתוכנם ובצורתם, ועל אחד מהם, ועל קוראיו, הוא אומר באירוניה: "והלשון של אותו הספר כפתור ופרח! ברוחם של היהודים ובטעמם…".
מנחם: רא"ר – תודה רבה!
כתיבת תגובה