"מרבה נכנסים מרבה דאוון" (ולא: דאגה), "באשתו אמרו קול (ולא: קל) וחומר באשת חברו" – על נוסחאות מפתיעות במסכת אבות במגוון תחומים: אוצר מילים, תחביר, סגנון, הגה וצורות, כולל מילים יווניות במסכת.
להאזנה ב-itunes לחצו כאן | להאזנה ב-Podcast Addict לחצו כאן.
הינה ההסכת גם ביוטיוב:
ולחובבי soundcloud:
נראה אם אתם יודעים: "לא ___ למד ולא ___ מלמד". אני מניח שרובכם חשב על: "לא הביישן למד ולא הקפדן מלמד", אבל יש גרסה אחרת והיא: "לא הבוֹיְשָן למד ולא הקוֹפְֿדָן מלמד". בפרק מיוחד על הלשון של פרקי אבות שוחחתי עם פרופ' שמעון שרביט על הנוסחאות המפתיעות והלא מוכרות שיש בכתבי יד, כמו: קול וחומר (ולא: קל וחומר), מרבה נכנסים מרבה דאוון (ולא: דאגה).
דיברנו על אוצר המילים של מסכת אבות וההשפעות המקראיות שבו (למשל עתיד מקוצר: יהי כבוד חברך), איך חדרה ארמית למסכת שכולה עברית (למשל: לפום צערא אגרא), ועל מילים יווניות במסכת (פרוזדור – כולל טעות העתקה מעניינת!, גימטריא, פרפראות). בפרק גם ניתנו תשובות לשאלות שפרשני המסכת מעלים, כמו הפירוש המקורי של המילה מחלוקת באִמרה "מחלוקת קרח ועדתו" (במקום "קרח ומשה", כמו שהיינו מצפים).
במחקרו על פרקי אבות גילה פרופ' שרביט כמה פרקים מקוריים יש באבות (רמז: לא חמישה) וגם דיבר על הפרק השביעי(!) והלא מוכר של המסכת.
הרחבה על הנושאים שעלו בפרק:
חילופי נוסח – מה הצורה המקורית ומה הסיבה לשיבוש:
- כארכי/כערכי/ערוכי הדיינים
- לא הביישן/הבוישן למד ולא הקפדן/הקופדן מלמד (כולל כיצד נוצרו הצורות בוישן, קופדן וכן סולחן, בוטלן, גוזלן, עוסקן, ואיך זה מסביר את ירדן-ג'ורדן)
- באשתו אמרו קל/קול וחומר באשת חברו
- ארבע מידות ביושבי/ביושבים לפני חכמים (סמיכות לפני מילת יחס)
- שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בְּלעוֹ/בָּלָעוּ/בלעונו
- ואל תאמר דבר שאי אפשר/שאיפשר/שאפשר לשמוע (משמעות הפוכה!)
- שאינוֹ/שאינוּ מאבד טיפה (ועל ההגיון שבצורה אינוּ)
- והרוח באה/באת ועוקרתו (וגם על צורות כמו: יצת בת קול; וכי עלת על דעתך; וכן במקרא: אזלת יד; ועשת את התבואה)
- הפוך בה הפוך/והַפֵּך בה דכולא בה
- עז פנים לגיהינם ובושת/ובוש פנים לגן עדן
- יכולה אפילו תקפה עליו משנתו, תלמוד/תִלמַד לומר ופן יסורו
- בעל/על כרחך אתה נוצר ובעל/ועל כרחך אתה נולד (כולל על תופעת הגרירה)
- מרבה נכנסים מרבה דאגה/דאוון
- כל כניסה/כנסייה שהיא לשם שמים
מילים יווניות במסכת:
- ארכי
- פרוזדור (כולל טעות העתקה מעניינת!)
- גימטריא
- פרפראות (שאולי קשורה למילה פריפריה)
- שמות יוונים של חכמי ישראל (הורקונס, אנטיגנוס ועוד)
השפעה מלטינית:
- סנדלר
- תריס
נשוא הקודם לכמה נושאים: ולא הזיק נחש ועקרב בירושלים
פרופ' שמעון שרביט הוא בלשן וחוקר של לשון חכמים, פרופסור אמריטוּס במחלקה ללשון עברית באונ' בר אילן, שם גם היה ראש המחלקה; היה ראש החוג ללשון העברית במכללת בית ברל, והיום רקטור המכללה האקדמית אשקלון, וגם חבר באקדמיה ללשון העברית.
המחקר העיקרי שלו הוא לשון חכמים – לשון וסגנון, וכבר התארח בשני פרקים בקולולושה: בנושא לשון חז"ל ובנושא כוחן המאגי של מילים (ושם תשמעו עוד על פועלו ועיסוקיו וספריו). כתב את הספרים "לשונה וסגנונה של מסכת אבות לדורותיה" (הוצאת אוניברסיטת בן-גוריון ומוסד ביאליק) וכן "מסכת אבות לדורותיה: מהדורה מדעית, מבואות ונספחים" (הוצאת מוסד ביאליק).
עוד פרקים עם פרופ' שרביט:
- "קולולושה" פרק 29: מה ההבדל בין עץ לאילן? הכול על לשון חז"ל / פרופ' שמעון שרביט
- "קולולושה" פרק 30: הכוח המאגי של המילים / פרופ' שמעון שרביט
הרחבה על דברים שהוזכרו בפרק:
- מאמר בלשוננו על אליהו בחור תלמוד לומר / שמעון שרביט
- שמעון שרביט, "כוחה של גרירה בעברית לתקופותיה", בתוך: מחקרים בלשון העברית העתיקה מחקרים בלשון העברית העתיקה והחדשה, מוגשים למנחם צבי קדרי, רמת־גן תשנ"ט, עמ' 113–132
- הנשוא הקודם לשני נושאים בלשון המקרא, לשוננו לא (תשכ"ז), עמ' 260-251 / מנחם מורשת
- "כל הקצר קודם", לשוננו לה (תשל"א), עמ' 129-117, 206-192 (גם בתוך: קובץ מאמרים בלשון חז"ל, ב, ירושלים תש"ם, עמ' 326-229) / שמא יהודה פרידמן
בונוס:
.
רוצים לקבל עדכון על ההסכת הבא? רוצים לדעת מתי עולה הרשומה הבאה?
לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"
02/05/2025 at 5:31 am
פרק נפלא, תודה רבה!
האם תוכל בבקשה להוסיף בהפניות את פרטי המאמר "כל הקצר קודם" של פרידמן שהוזכר?
02/05/2025 at 8:52 am
תודה. הוספתי כעת
17/05/2025 at 10:48 pm
נהדר, תודה!