על הגיית המילה "עלמא" שבקדיש – במלעיל או במלרע.

@yiramne

דאמירן בעלמא – על הגיית המילה בעלמא @זיכוי הרבים #לשון #קדיש #דאמירןבעלמא #בדיקתעובדותלשון #הרבמאיראליהו

♬ צליל מקורי – ירעם נתניהו

תמלול:

חשוב להקפיד בקדיש: דאמירן בע֫למא ולא בעלמ֫א. יש עלמ֫ה נערה ויש ע֫למא עולם – חשוב להקפיד.

איך נאמר? זה לא כזה חלק. לפי כללי הלשון המקראיים ההגייה היא בעלמ֫א במלרע, ולא בעלמ֫א במלעיל. הרי כך גם בספר דניאל: עָנֵ֤ה דָֽנִיֵּאל֙ וְאָמַ֔ר לֶהֱוֵ֨א שְׁמֵ֤הּ דִּֽי־אֱלָהָא֙ מְבָרַ֔ךְ מִן־עָלְמָ֖א וְעַ֣ד־עָלְמָ֑א – מלרע. ולפי זה אין הבדל בין עלמה-נערה ובין עלמ֫א-העולם.

נכון, מנהג חלק מעדות המזרח לומר בע֫למא במלעיל, אבל כאמור זה נגד כללי הלשון המקראיים וגם רוב יוצאי אשכנז וכל יוצאי תימן הוגים בעלמ֫א במלרע, וגם הרב מאזוז ע"ה הורה לבני עדות המזרח לומר בקדיש בעלמ֫א מלרע, וכן עוד רבנים מעדות המזרח וכן מובא בסידור עוד יוסף חי.

אגב, לא נכנסתי לשאלת ההגייה של השווא במילה הזו – נע או נח: בעלEמא או בעלְמא.