על תמים ועל תום, על תום לב ותום לבב וכן באמת ובתמים.

"אני אומר לכם בלב ובתמים שאתנגד לאישור החוק", אמר מישהו, וכנראה עירב בלהט דיבורו כמה ביטויים: 'באמת ובתמים', 'בתום לב', וגם – 'בלב תמים'.

תמים ותום – פירושם שלם, בלא פגם. שעה תמימה היא שעה שלמה, ושה תמים הוא שה שאין בו פגם. היום אדם תמים הוא אדם הרואה דברים כפשוטם, בדרך הישרה. אם כן, אדם האומר דברים באמת ובתמים או בתום לב אומר אותם ביושר, בכנות. "וְעַתָּה אִם בֶּאֱמֶת וּבְתָמִים עֲשִׂיתֶם וַתַּמְלִיכוּ אֶת אֲבִימֶלֶךְ" מביא יותם את הנמשל למשל האטד. וכשירד אברהם לגרר, הוא ביקש משרה אשתו שתגיד שהיא אחותו. אבימלך, מלך גרר, חשק בשרה, אבל אלוהים הופיע בחלומו והזהיר אותו שלא יקרב אליה. אבימלך התפלא: "הלא הוא אמר לי אחותי היא, והיא, גם היא אמרה אחי הוא. בתום לבבי ובניקיון כפיי עשיתי זאת." ואלוהים השיב לו: "גם אנוכי ידעתי כי בתום לבבך עשית זאת." בתום לב או בתום לבב או באמת ובתמים. בלשון המדרש נמצא גם את הביטוי "בלב תמים" – בלב שלם, נטול פגמים.

ומה פירוש "בלי מתום"? – על כך – מחר.

כתבה: נורית אלרואי