על ההיסטוריה של המילה "של" – מילה שנכתבה דבוקה למילה הבאה ולא כמילה עצמאית!

@yiramne

מילה שלי: הסיפור שלמילה הזו מרתק! #של #היסטוריה #לשון #הכלאה

♬ צליל מקורי – ירעם נתניהו

@yiramne

#חיבורסרטונים עם @ירעם נתניהו תיקון טעות בסרטון שהוקדש למילה "של"! #לשון #לחרטטבביטחון #לתקןאתהמתקן #של

♬ צליל מקורי – ירעם נתניהו

תמלול 1:

לא תאמינו: במקור המילה של לא נכתבה כמילה עצמאית אלא היא הייתה דבוקה למילה שאחריה.

הינה ההוכחות.

המילה של היא הכלאה של שני דברים:

ש' הזיקה ומילת היחס ל' – בדיוק כמו אשר ל (אשר, ש – מילים נרדפות) כמו:

הַצֹּאן אֲשֶׁר לְאָבִיהָ (של אביה) | שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה (של שלמה).

במקור של נכתב לא כמילה נפרדת אלא כחלק מהמילה, למשל: הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה – של שלמה, וכן בכתבי יד של המשנה ושל התוספתא, למשל: שלֶעני, שלביצה, שלִִזבחים, והרמב"ם עצמו כתב כך בספרו משנה תורה.

לימים התנתק של מהמילה והפך למילה עצמאית, כמו שאנחנו כותבים היום, וזה קרה בין השאר בהשפעת הצורות הנוטות: שלי, שלך וכו' שנכתבות בפני עצמן.

את של כמילה עצמאית רגילים לראות בדפוסים של המשנה והתלמוד, וכן במעט מכתבי היד, בעיקר של התלמוד הבבלי. אבל כאמור במקור: שלתלמוד הבבלי.

תמלול 2:

טעיתי בהגייה.

כמו שציינתי המילה של הייתה דבוקה למילה ולא מילה נפרדת, וכשהמילה מיודעת לא היה סימון של יידוע, ולכן:

שתי אפשרויות במילה הזו (שלביצה):

  • לא מיודעתשלְּבֿיצה – זה שווא נע ולכן אין דגש בבי"ת
  • מיודעתשלַּבּיצה.

שתי אפשרויות גם במילה הזו (שלזבחים):

  • לא מיודעתשלִזבחים – זו מילה אחת ולכן יש פירוק צרור שוואים (שלְזְבחים -> שלִזְבחים)
  • מיודעתשלַזבחים.