על ההיסטוריה של המילה "של" – מילה שנכתבה דבוקה למילה הבאה ולא כמילה עצמאית!
@yiramne מילה שלי: הסיפור שלמילה הזו מרתק! #של #היסטוריה #לשון #הכלאה
@yiramne #חיבורסרטונים עם @ירעם נתניהו תיקון טעות בסרטון שהוקדש למילה "של"! #לשון #לחרטטבביטחון #לתקןאתהמתקן #של
תמלול 1:
לא תאמינו: במקור המילה של לא נכתבה כמילה עצמאית אלא היא הייתה דבוקה למילה שאחריה.
הינה ההוכחות.
המילה של היא הכלאה של שני דברים:
ש' הזיקה ומילת היחס ל' – בדיוק כמו אשר ל (אשר, ש – מילים נרדפות) כמו:
הַצֹּאן אֲשֶׁר לְאָבִיהָ (של אביה) | שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה (של שלמה).
במקור של נכתב לא כמילה נפרדת אלא כחלק מהמילה, למשל: הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה – של שלמה, וכן בכתבי יד של המשנה ושל התוספתא, למשל: שלֶעני, שלביצה, שלִִזבחים, והרמב"ם עצמו כתב כך בספרו משנה תורה.
לימים התנתק של מהמילה והפך למילה עצמאית, כמו שאנחנו כותבים היום, וזה קרה בין השאר בהשפעת הצורות הנוטות: שלי, שלך וכו' שנכתבות בפני עצמן.
את של כמילה עצמאית רגילים לראות בדפוסים של המשנה והתלמוד, וכן במעט מכתבי היד, בעיקר של התלמוד הבבלי. אבל כאמור במקור: שלתלמוד הבבלי.
תמלול 2:
טעיתי בהגייה.
כמו שציינתי המילה של הייתה דבוקה למילה ולא מילה נפרדת, וכשהמילה מיודעת לא היה סימון של יידוע, ולכן:
שתי אפשרויות במילה הזו (שלביצה):
- לא מיודעת: שלְּבֿיצה – זה שווא נע ולכן אין דגש בבי"ת
- מיודעת: שלַּבּיצה.
שתי אפשרויות גם במילה הזו (שלזבחים):
- לא מיודעת: שלִזבחים – זו מילה אחת ולכן יש פירוק צרור שוואים (שלְזְבחים -> שלִזְבחים)
- מיודעת: שלַזבחים.

כתיבת תגובה