"כל שכן", "דין הוא", "אף כי", "אדרבא ואדרבא" ועוד כ-15(!) מטבעות לשון נרדפות ל"קל וחומר": מן המקרא, דרך לשון חז"ל והתלמוד ועד לשון ימינו אנו. בפעם הראשונה הם מאוגדים במקום אחד.

תנ"ך

בתנ"ך יש מבנים שונים לציון קל וחומר, והנפוץ בהם הוא 'הֵן… וְאַף כִּי…'.

המבנה הזה נמצא בשינויים קלים, לעיתים בהשמטת המילה הראשונה.

אף כי

הן… ואף כי

כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת מֶרְיְךָ וְאֶת עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה; הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם מַמְרִים הֱיִתֶם עִם ה', וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי. (דברים לא כז)

הֵן צַדִּיק בָּאָרֶץ יְשֻׁלָּם, אַף כִּי רָשָׁע וְחוֹטֵא. (משלי יא כא)

הינה… ואף כי

הִנֵּה אֲנַחְנוּ פֹה בִּיהוּדָה יְרֵאִים, וְאף כִּי נֵלֵךְ קְעִלָה אֶל מַעַרְכוֹת פְּלִשְׁתִּים. (שמואל א כג ג)

הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי השָׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי. (מלכים א ח כז)

אף כי

וַיִּגְּשׁוּ עֲבָדָיו וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ: אָבִי דָּבָר גָּדֹול הַנָּבִיא דִּבֶּר אֵלֶיךָ הֲלוֹא תַעֲשֶׂה וְאַף כִּי אָמַר אֵלֶיךָ רְחַץ וּטְהָר. (מלכים ב ה יג)

זֶבַח רְשָׁעִים תּוֹעֵבָה, אַף כִּי בְזִמָּה יְבִיאֶנּוּ. (משלי כא כז)

איך

הן… איך?

הֵן כֶּסֶף אֲשֶׁר מָצָאנוּ בְּפִי אַמְתְּחֹתֵינוּ הֱשִׁיבֹנוּ אֵלֶיךָ מֵאֶרֶץ כְּנָעַן, וְאֵיךְ נִגְנֹב מִבֵּית אֲדֹנֶיךָ כֶּסֶף אוֹ זָהָב? (בראשית מד ח)

הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי, וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה, וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם? (שמות ו יב)

הינה… איך?

הִנֵּה שְׁנֵי הַמְּלָכִים לֹא עָמְדוּ לְפָנָיו, וְאֵיךְ נַעֲמֹד אֲנָחְנוּ? (מלכים ב י ד)

וְאָמַר יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה בַּיּוֹם הַהוּא: הִנֵּה כֹה מַבָּטֵנוּ אֲשֶׁר נַסְנוּ שָׁם לְעֶזְרָה לְהִנָּצֵל מִפְּנֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר – וְאֵיךְ נִמָּלֵט אֲנָחְנוּ? (ישעיה כ ו)

ואיך

כִּי אֶת רַגְלִים רַצְתָּה וַיַּלְאוּךָ – וְאֵיךְ תְּתַחֲרֶה אֶת הַסּוּסִים? וּבְאֶרֶץ שָׁלוֹם אַתָּה בוֹטֵחַ – וְאֵיךְ תַּעֲשֶׂה בִּגְאוֹן הַיַּרְדֵּן? (ירמיה יב ה) [הרחבה על הפסוק ראו כאן]

ניסוח חופשי להסקת מסקנה בדרך של ק"ו

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף. (במדבר יב יד)

הִנֵּה לְאָבִי וּלְאִמִּי לֹא הִגַּדְתִּי, וְלָךְ אַגִּיד. (שופטים יד טו)

וַיֹּאמֶר ה': אַתָּה חַסְתָּ עַל הַקִּיקָיוֹן אֲשֶׁר לֹא עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד, וַאֲנִי לֹא אָחוּס עַל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם אֲשֶׁר לֹא יָדַע בֵּין יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ וּבְהֵמָה רַבָּה. (יונה ד י-יא)


חז"ל

את הצירוף קל וחומר עצמו אנו פוגשים בפעם הראשונה בספרות חז"ל, ומכתבי היד אנו למדים שצורתו המקורית הייתה קול וחומר. 'קול' ו'חומר' הם ככל הנראה שמות מופשטים שמשמעם 'קלוּת' ו'חומרה' (כלומר בצירוף זה המילה חומר אין משמעה material). לימוד בדרך של קל וחומר נפוץ מאוד אצל חז"ל ונחשב לאחת המידות שהתורה נדרשת בהן

(מתוך אתר האקדמיה ללשון)

קל וחומר 

יפה שתיקה לחכמים, קל וחומר לטיפשים. (תוספתא פסחים ט ב)

על אחת כמה וכמה 

בִּמְקום חִיּוּתֵנוּ אנו מִתְיָראין, בִּמְקום מיתתנו על אחת כמה וכמה! (ברכות סא ע"ב)

מה היה תחלתו של ר' עקיבא? אמרו בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום. פעם אחת היה עומד על פי הבאר. אמר: מי חקק אבן זו? אמרו לו: המים שתדיר נופלים עליה בכל יום […] מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו: מה רך פסל את הקשה, דברי תורה שקשין כברזל על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי שהוא בשר ודם. מיד חזר ללמוד תורה. (אבות דרבי נתן)

כל שכן / לא כל שכן

אין נותנין פרצה לפני הכָּשֵׁר, וכל שכן לפני הגנב. (תנחומא מצורע יג)

על חיי שעה מברך, על חיי עולם הבא לא כל שכן?! (בבלי ברכות מח ע"ב)

ומה בְּהֶמְתָּן של צדיקים אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה על ידם, צדיקים גמורים – לא כל שכן?! (כתובות כח ע"ב)

נשא אחיתופל קל וחומר בעצמו: ומה לעשות שלום בין איש לאשתו אמרה תורה שמי שנכתב בקדושה ימחה, על כל העולם כולו לא כן שכן?! (בבלי סוכה נג ע"ב)

כן שכן* / לא כן שכן*

וריש לקיש אמר: "אשר אין לו שחר" – האובות והידעונים על עצמן אינן מעלין את השחר שהן נתונים באפל, וכן שכן על אחרים. (תנחומא, נח פסקה ז)

נשא אחיתופל קל וחומר בעצמו: ומה לעשות שלום בין איש לאשתו אמרה תורה שמי שנכתב בקדושה ימחה, על כלהעולם כולו לא כן שכן?! (בבלי מכות יא ע"א)

* אלה צורות נדירות מאוד. ראו יוחנן ברויאר, העברית בתלמוד הבבלי לפי כתבי היד של מסכת פסחים, ירושלים תשס"ב, עמ' 128–129, 278–279

דין הוא / אינו דין ש…

רבי יצחק אומר: הרי הוא אומר "אם כופר יושת עליו" – והרי דברים קל וחומר: ומה במקום שענש הכתוב מיתה, לא ענש אלא ממון. כאן שלא ענש מיתה, דין הוא שלא יענש אלא ממון. (ספרא פרשת אמור, רמט)

אמרו לו: והלא קל וחומר הוא – מה אם החי שהוא טהור אבר הפורש ממנו טמא, המת שהוא טמא אינו דין שיהא אבר הפורש ממנו טמא? (משנה עדויות, פרק ו, משנה ב)

ניסוח חופשי להסקת מסקנה בדרך של ק"ו

על עצמו אינו נאמן, כיצד יהא נאמן על של אחרים? (משנה דמאי ב, ב)


הלשון הרבנית המאוחרת

בתלמוד הבבלי (פסחים נ ע"ב) נזכר הצירוף קל וחומר בן בנו של קל וחומר לציון דבר שנלמד בדרך של קל וחומר מתוך דבר שהוא עצמו נלמד מדרך של קל וחומר. בלשון הרבנית נשחקה המשמעות המקורית של הביטוי, והוא החל לשמש לצורך הדגשה של קל וחומר לציון דבר שוודאותו רבה במיוחד

(מתוך אתר האקדמיה ללשון)

קל וחומר בן בנו של קל וחומר 

ואם תכבד אב ואם בעבור שמהם נוצר החומר והגוף הכלה והבלה קל וחומר בן בנו של קל וחומר שתכבד את אביך שבשמים אשר נתן בך הנשמה החלק המעולה הקיים לנצח. (כלי יקר שמות כ יב)


העברית החדשה

כאן מופיעים גם לשונות חלופיים של ק"ו מן העברית הספרותית ("אדרבא ואדרבא") וגם מן לשון הדיבור ("בטח ובטח").

אדרבא ואדרבא 

סבורים אתם שמא אין הטֹּרַח כדאי, הריני מגיד לכם: אדרבא ואדרבא, כדאי הוא הטֹּרַח בשביל דברים הרבה שנשמע שם. (עגנון, כלה שסא)

שלא לדבר על 

במקום שהממשלה תילחם בעליית המחירים – שמובילות חברות כמו אוסם, תנובה, קוקה קולה וטרה – היא מצטרפת לחגיגה ומובילה שורה של העלאות מחירים משל עצמה: חשמל, ארנונה, מים, ואפילו את מחירי הלחם המפוקח היא מעלה. שלא לדבר על תחום הדיור, ששם הממשלה לגמרי מפקירה אותנו לידי כוחות השוק. (ערוץ 10)

בוודאי ובוודאי / ודאי וודאי

רשימת האבזור כוללת מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה אחוריים וקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת וחישוקי "17 קלים. אלא שאבזור הבטיחות רחוק מאוד מלספק – בוודאי ובוודאי בתחום המחיר הזה – עם ארבע כריות אוויר וללא כל מערכת אקטיבית. (ynet)

אנו חיים בעידן שבו חלה הקצנה לא רצויה בשיח ביחסי עבודה – בין עובדים ומנהלים לבין עצמם ובין ארגוני עובדים למעסיקים ודאי וודאי. (דה-מרקר)

בטח ובטח

לדברי הרץ, "עלייה של מאות שקלים בהוצאה השנתית היא משהו מורגש עבורי, בטח ובטח כאשר מדובר במגמה מתמשכת. הסיפור האישי שלי הוא סיפורם של אלפים רבים במדינת ישראל בכלל ובירושלים בפרט, כל אחד עם הזווית שלה ושלו". (כל העיר)

 

.

..

רוצים לקבל עדכון כשעולה רשומה חדשה לאתר? רוצים להתעדכן כשההסכת הבא יעלה?  לחצו כאן והצטרפו לרשימת התפוצה של "לשוניאדה"