על הקשר בין עבד ועבדות בין השם עבדאללה.

מנחם: שלום, באולפן מנחם פרי ורות אלמגור-רמון.

היום לפני 160 שנה יצא לאור בארצות הברית ספרה של הארייט בִּיצ'ר סטוֹאוּ, אוהל הדוד תום, ורבים, ובהם הנשיא לינקולן, ראו בו את אחד המאיצים לפרוץ מלחמת האזרחים.

הדוד תום, עבד כושי, דמות כובשת לב, הועבר מאדון לאדון עד אשר קיפַּח האכזר שבהם את חייו. עבדות בארצות הברית, רותי, היא העבדות שאנחנו מכירים ממקורותינו?

רותי:  לציון מצבם של הכושים שיובּאו מאפריקה לארצות הברית, כמאתיים וחמישים שנה, ולציון האנשים עצמם, משמשות המילים המקראיות 'עבדות' ו'עבד'.

התנ"ך מבדיל בין עבד עברי לעבד כנעני.

העבד העברי עבד אצל אדוניו כשלא היה  מסוגל לעמוד בחובותיו, ועל האדון היה לשחררו בתום שש שנות עבודה ולתת לו מענק שחרור.

העבד הכנעני אמנם עבד כל ימיו, אבל היה אסור לפגוע בו – האדון, המעסיק, היה כפוף לחוקים ברורים. בכך שונה העבד במקרא בארץ ישראל מן העבד השחור בארצות הברית.

'עבד' בלשון התנ"ך משמש גם לדיבור של צניעות וכבוד כלפי הזולת:  "הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ" – אומרים ליוסף אחיו, לאחר שמתגלה בכליהם הגביע. גם בערבית – עַבְּד הוא אמירה של צניעות ונאמנות, ומכאן השמות עבדללה – עבד אלוהים, עבד-אל-והאב – ועוד שמות רבים המביעים כבוד כלפי אלוהים. עבד עברי, עבד כנעני, עבד אלוהים ועבד כושי – בגוני משמעות.

מנחם: אוהל הדוד תום – מאה ושישים שנה לצאת הספר לאור.